[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( 7-1388 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 111-103 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان شیراز
الهام رحیمی ، عبدالله شفیع‌آبادی 1، فلورا یونسی
1- ، ashafiabady@yahoo.com
چکیده:   (6858 مشاهده)
مقدمه و هدف: انگیزه و میل جنسی همانند سایر انگیزه‌های بنیادین آدمی‌بخش جدایی‌ناپذیر ماهیت زیستی، روانی و اجتماعی او را تشکیل می‌دهد و روشن است که کیفیت ارضای این انگیزش نقش بسیار مهمی‌را در سلامت فرد و اجتماع و دستیابی به آرامش و آسایش ایفا می‌کند. امروزه مشکلات جنسی چنان شایع شده که بیش از یک سوم زنان بزرگسال از اختلال میل جنسی کم کار رنج می‌برند. به همین لحاظ برای کمک به تعداد زیادی از همسران یا افرادی که این گونه مشکلات را تجربه می‌کنند نیاز قابل توجهی به خدمات درمانی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان است. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش آزمون‌ ـ پس آزمون با گروه کنترل بود که در سال 1388 بر روی 30 نفر زنان متأهل40ـ20 ساله مراجعه کننده به کلینیک زنان درمانگاه شهید مطهری شیراز انجام شد. افراد به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمون، 8 جلسه مشاوره شناختی ـ رفتاری اجرا شد و در مورد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نشد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه دانش جنسی آن‌هوپر، پرسشنامه نگرش جنسی خوشابی و والایی و پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی آن‌هوپر بودند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌ آماری تی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که پس از مشاوره شناختی ـ رفتاری، دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی در زنان گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌داری داشت( 0001/0> p). نتیجه‌گیری: از آنجایی که پژوهشگران متعددی اعتماد به نفس جنسی پایین، دانش جنسی پایین و نگرش جنسی منفی را از عوامل مهم میل جنسی بازداری شده در زنان دانسته‌اند، لذا مشاوره شناختی ـ رفتاری جنسی می‌تواند با بهبود این مؤلفه‌ها، این اختلال جنسی را در زنان برطرف کند.
واژه‌های کلیدی: دانش جنسی، نگرش جنسی، مشاوره شناختی ـ رفتاری جنسی
متن کامل [PDF 122 kb]   (1851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/9 | پذیرش: 1394/3/9 | انتشار: 1394/3/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi E, Shafiabadi A, Yunesi F. The Effect of Sexual Cognitive-Behavioral Therapy on Females' Sexual Knowledge, Sexual Attitude, and Sexual Self-Confidence. A Case Study in Shiraz, Iran. armaghanj 2009; 14 (3) :103-111
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-618-fa.html

رحیمی الهام، شفیع‌آبادی عبدالله، یونسی فلورا. بررسی تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان شیراز. ارمغان دانش. 1388; 14 (3) :103-111

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-618-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 7-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645