:: دوره 14، شماره 2 - ( 4-1388 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 125-118 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر اساس مدل قصد رفتار بر رفتار پیشگیری کننده از پوکی استخوان در دانشجویان دختر
فریبا محامد ، دکتر کامبیز کریم زاده شیرازی ، عزیزالله پور محمودی ، عبدمحمد موسوی
چکیده:   (4965 مشاهده)
چکیده: مقدمه و هدف: استئوپروز (پوکی استخوان) بیماری بسیار شایعی است که تأثیرات قابل ملاحظه‌ای بر سلامتی انسان دارد و سبک و شیوه زندگی نقش مهمی‌ در ابتلا ء به درجات مختلف آن دارد. با توجه به آمارهای جهانی تخمین اولیه این است که در ایران بالغ بر 7 میلیون نفر بالاتر از 50 سال بوده که از این تعداد حدود 7/1 میلیون نفر در معرض خطر شکستگی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل قصد رفتار بر رفتار پیشگیری کننده از پوکی استخوان در دانشجویان دختر انجام شده است . مواد و روش‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی عرصه‌ای می‌باشد. جامعه مورد مطالعه 82 نفر از دانشجویان دختر دانشکده بهداشت ورودی سال 1386 بود که به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند و از طریق بلوک‌های تصادفی به دو گروه مورد(42 نفر) و شاهد(40 نفر) تقسیم شدند. سپس دانشجویان به پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل قصد رفتار پاسخ دادند و آنگاه به بررسی پاسخ‌ها و تعیین نیازهای آموزشی اقدام شد. برنامه آموزشی طراحی شده مطابق مدل قصد رفتار برای گروه مورد به مدت سه ماه، هر ماه چهار جلسه و هر جلسه 5/1 ساعت به روش سخنرانی و بحث گروهی اجرا شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش، نگرش و قصد رفتار افراد گروه مورد بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان اختلاف آماری معنی‌داری دارد(0001/0p<)، در حالی که در خصوص گروه شاهد اختلاف معنی‌دار نبود . نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش چنین استنباط می‌شود که آموزش اختصاصی بر اساس مدل قصد رفتار در بهبود دانش، نگرش و قصد رفتار دانشجویان دختر مؤثر بوده است، لذا پیشنهاد می‌گردد از این الگو در آموزش پیشگیری از پوکی استخوان استفاده گردد. واژه‌های کلیدی: قصد رفتار، پوکی استخوان، دانشجویان دختر
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: قصد رفتار، پوکی استخوان، دانشجویان دختر
متن کامل [PDF 123 kb]   (1622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/9 | پذیرش: 1394/3/9 | انتشار: 1394/3/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 4-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها