[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 10-1388 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 57-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش حفاظت کنندگی برگ گیاه بادرنجبویه بر اختلالات یادگیری ناشی از استات سرب در دوران قبل و بعد از تولد در رت
زینب مومنی ، ساره رستمی ، نرگس غیور ، مرتضی بهنام رسولی 1
1- ، behnam@ferdowsi.um.ac.ir
چکیده:   (5361 مشاهده)
مقدمه و هدف: آلودگی با سرب، دستگاه‌های مختلف بدن به ویژه دستگاه عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جذب سرب در دوران حاملگی اثرات سوء بر تکامل سیستم عصبی مرکزی جنین داشته و موجب اختلال در فرآیند یادگیری و حافظه در دوران بزرگسالی می‌شود. نتایج تحقیقات جدید، اثرات مثبت گیاه بادرنجبویه را در تقویت حافظه در برخی بیماری های عصبی نشان می‌ دهد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثرات گیاه بادرنجبویه بر اختلالات یادگیری ناشی از سرب در رت بود. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه تجربی است که در سال 1387 در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. 40 رت باکره نژاد ویستار پس از آمیزش به گروه‌های کنترل، کنترل منفی و 6 گروه آزمایشی شامل؛ بادرنجبویه (در سه دوز مختلف) و بادرنجبویه به همراه سرب تقسیم شدند. تجویز بادرنجبویه به همراه جیره غذایی و سرب از طریق آب آشامیدنی صورت گرفت. تیمار از روز 7 حاملگی شروع شد و در طی دوران بارداری آنها ادامه داشت. پس از آن قابلیت یادگیری و نگهداری حافظه زاده‌های 4 ماهه به وسیله ماز T چند واحدی مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در قابلیت یادگیری و حافظه بین گروه سرب و سایر گروه‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0> p)، در حالی که بین گروه کنترل و گروه‌های تجربی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: در رت‌های گروه سرب اختلالات یادگیری به وضوح مشاهده شد. از آنجا که بین گروه کنترل و گروه بادرنجبویه به همراه سرب تفاوت معنی داری وجود نداشت، بادرنجبویه احتمالاً می‌تواند اختلالات یادگیری ناشی از سرب را در دوران بعد از تولد بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: اختلالات یادگیری، استات سرب، بادرنجبویه، رت، ماز T چند واحدی
متن کامل [PDF 204 kb]   (1216 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/6 | پذیرش: 1394/3/6 | انتشار: 1394/3/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni Z, Rostami S, Ghayour N, Behnam Rassouli M. Evaluating the Protective Effects of Melissa Officinalis on Learning Deficits of Rat’s Offspring Exposed to Lead Acetate During Pre- and Postnatal Periods. armaghanj 2010; 14 (4) :48-57
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-586-fa.html

مومنی زینب، رستمی ساره، غیور نرگس، بهنام رسولی مرتضی. بررسی نقش حفاظت کنندگی برگ گیاه بادرنجبویه بر اختلالات یادگیری ناشی از استات سرب در دوران قبل و بعد از تولد در رت . ارمغان دانش. 1388; 14 (4) :48-57

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 10-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645