:: دوره 19، شماره 2 - ( 2-1393 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 194-188 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین مؤلفههای هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج ـ سال 1392
محمدطاهر رضانژاد ، تیمور رضانژاد ، دکتر خیرالله نوریان ، حمیدرضا غفاریان شیرازی4، ، نسرین حسن زاده
چکیده:   (4959 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی را توانایی فرد برای کنترل احساسات و هیجانات خود می‌دانند که می‌تواند نقش مهمی‌در زندگی فردی و اجتماعی فرد داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین مؤلفه‌های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی از پرسش‌نامه هوش هیجانی (EQI) و پرسشنامه مقیاس افسردگی دانشجویان( USDI) و هم‌چنین جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از اختلاف معدل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در طی مدت تحصیلی آنها استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه، تی مستقل و آزمون‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی ارتباط معنی‌داری وجود داشت(05/0> p). هم‌چنین در مجموع 80 درصد از دانشجویان هوش هیجانی متوسط و خوب داشتند و تنها 3/12 درصد دارای هوش هیجانی عالی بودند. نتایج گویای آن بود که 7/67 درصد از دانشجویان به درجاتی از افسردگی دچار بودند. نتیجه‌گیری: با آموزش و بهبود سطح هوش هیجانی در دانشجویان می‌توان موجب کاهش میزان افسردگی و بهبود پیشرفت تحصیلی در آن ها شد. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، افسردگی، پیشرفت تحصیلی
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، افسردگی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 154 kb]   (1907 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/14 | پذیرش: 1394/2/14 | انتشار: 1394/2/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها