رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد
|
احمد علمداری1 ، سنجر سلاجقه 2، نوید فاتحی راد1 ، زهرا شکوه1 ، امین نیک پور1 |
1- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران 2- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران ، Salajeghe_187@yahoo.com |
|
چکیده: (859 مشاهده) |
زمینه و هدف: ارایه، پیریزی، درک و حفظ توسعه سازمانی و کیفیت خدمات برتر از اصلیترین مسایل مورد توجه امروزی هر سازمانی به شمار میرود. در مواجهه با فشار دایمی رقابت، ارایه دهندگان خدمات پزشکی و درمانی که تعداد آنها در حال افزایش است، دریافتهاند که ارایه کیفیت خدمات مناسب در بخش بهداشت و درمان مهمترین عامل در جذب بیماران و تضمین موفقیت آینده است. لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی ـ پیمایشی میباشد که در سال 1401 به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری آن را 256 نفر از مدیران ارشد و میانی شاغل در بخش های بیمارستانی دانشگاه تشکیل میدهد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 153 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات تحقیق، شامل سه پرسشنامه استاندارد؛ توسعه یافتگی، کیفیت خدمات و ساختار سازمانی یادگیرنده بود. برای مطالعه پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، مجذور کای، کیسر مایر آلکین و کرویت بارتلت و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بیشترین اثرگذاری مستقیم توسعه یافتگی سازمانی بر کیفیت خدمات با بارعاملی(73/0) بوده و بعد از آن با بارعاملی(69/0) بر ساختار یادگیرنده میباشد، همچنین نیز توسعه یافتگی با بار عاملی(52/0) از طریق ساختار یادگیرنده بر کیفیت خدمات تأثیر میگذارد. همچنین بر اساس یافته تحقیق، توسعه یافتگی سازمانی از طریق ساختار یادگیرنده تأثیر مستقیم و معنیداری بر کیفیت خدمات دارد و بین توسعه یافتگی سازمان با ساختار یادگیرنده و کیفیت خدمات رابطه معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: دانشگاه برای تحقق کیفیت خدمات در بین کارکنان، باید عوامل توسعه یافتگی سازمانی را در حوزههای درون سازمانی و تعاملات بیرونی نهادینه و همچنین به ارتقاء ساختار سازمانی یادگیرنده توجه نماید.
|
|
واژههای کلیدی: توسعه یافتگی سازمان، کیفیت خدمات، ساختار سازمانی یادگیرنده |
|
متن کامل [PDF 264 kb]
(250 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت بهداشتی دریافت: 1401/3/21 | پذیرش: 1401/7/20 | انتشار: 1401/8/3
|
|
|
|