[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 16، شماره 5 - ( 9-1390 ) ::
جلد 16 شماره 5 صفحات 471-464 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین های استقامتی بر اختلالات خلقی دانش آموزان پسر شهر یاسوج
محمد ملک زاده ، امین محمدی دمیه 1، هجیر مندنی پور ، علی خواجه لندی ، اسفندیار حیدری
1- ، : amin.mohammadi8@gmail.com
چکیده:   (4213 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات خلقی گروهی از اختلالات روانی هستند که برکیفیت خلق وخوی شخص تأثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک وی را از خویش و محیط اطرافش دگرگون می‌سازند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرین‌های استقامتی بر میزان اختلالات خلقی(افسردگی و شیدایی) دانش‌آموزان پسر شهر یاسوج بود. روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی و میدانی از دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر یاسوج 854 نفر به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و پرسشنامه اختلالات خلقی بین آنان توزیع شد. تعداد 24 نفر از آنها علایم افسردگی و شیدایی داشتند که افراد دچار افسردگی به صورت تصادفی در دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل و افرادی که تمایل به شیدایی داشتند در دو گروه 3 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق دو خرده مقیاس افسردگی و شیدایی مربوط به پرسشنامه چند وجهی مینوسوتا بود. پس از آزمون اولیه، گروه‌های آزمایش 8 هفته و هر هفته 3 جلسه به مدت 50 دقیقه تمرین‌های استقامتی را با شدت 55 تا 65 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی انجام دادند. در طی این مدت، گروه کنترل هیچ گونه تمرین ورزشی نداشتند. در پایان از 4 گروه، آزمون نهایی مجدد به عمل آمد. داده با آزمون‌های آماری تی مستقل و وابسته تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین میانگین نمرات افسردگی و نمرات شیدایی، پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. علاوه بر این، تفاوت معنی‌داری بین گروه‌های آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات افسردگی پس از مداخله مشاهده شد(001/0p<)، در حالی که تفاوت نمرات شیدایی بین این دو گروه معنی‌دار نبود(05/0p>). نتیجه گیری : با توجه به نتایج می‌توان عنوان کرد که تمرین‌های استقامتی تأثیر معنی‌داری بر کاهش افسردگی و شیدایی دارد و این کاهش در اختلال افسردگی نسبت به شیدایی نمایان‌تر است.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، شیدایی، تمرینات استقامتی
متن کامل [PDF 512 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/6 | پذیرش: 1394/2/6 | انتشار: 1394/2/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekzadeh M, Mohammadi Damieh A, MondaniPour H, Khajelandi A, Heidari E. The Effect of Endurance Exercises on Mood Disorders (Depression & Mania) in Male Students of Yasouj, Iran. armaghanj 2011; 16 (5) :464-471
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-313-fa.html

ملک زاده محمد، محمدی دمیه امین، مندنی پور هجیر، خواجه لندی علی، حیدری اسفندیار. تأثیر تمرین های استقامتی بر اختلالات خلقی دانش آموزان پسر شهر یاسوج. ارمغان دانش. 1390; 16 (5) :464-471

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 5 - ( 9-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645