[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 4 - ( 6-1400 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جو آموزشی بیمارستان های آموزشی از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران
عبدالله پورصمد ، عاطفه زاهدی ، بابک رستگاری مهر ، محمد محبوبی 1، نوراله طاهری ، سارا سیار ، سعید شکرپور ، معصومه اسدی ، زهرا عریضاوی ، علی ابرازه
1- ، mm59m@yahoo.com
چکیده:   (105 مشاهده)
زمینه و هدف
بررسی محیط های تحصیلی در بیمارستان های آموزشی از سوی بسیاری از کشورها به صورت مداوم توصیه شده است. این پژوهش با هدف بررسی جو بیمارستان های آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع تحلیلی- مقطعی است که در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان در سال 99-1398 انجام شد. ابراز پژوهش دو پرسشنامه روا و پایا شده بود که برای جو آموزشی از پرسشنامه Dundee Ready Educational Environment Measure(DREEM)  و برای ارزیابی مدیران بخش ها از پرسشنامه عملکرد مدیران استفاده شد. نمونه‌گیری بصورت سرشماری انجام شد و تعداد 204دانشجو و 32 مدیر بخشهای بالینی وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شدند.
یافته‌ها
عملکرد مدیران قوی (میانگین نمره 39/7±75/68 ) بود. هر یک از حیطه های مختلف عملکرد مدیران با یکدیگر ارتباط مثبت و معنی‌داری را داشتند. جو آموزشی نیز مطلوب بود(میانگین نمره 59/22±35/113). میان جو آموزشی با عملکرد مدیران و هر یک از حیطه های عملکرد مدیران ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری
باتوجه به نارضایتی حدود یک سوم دانشجویان از جو آموزشی در دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخش های بالینی و نمره نه چندان بالا در بعد برنامه‌ریزی در عملکرد مدیران، فرایندهای آموزشی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای استاندارد های تدوین شده دارد.
واژه‌های کلیدی: جو آموزشی، بیمارستان آموزشی، محیط بالینی، عملکرد، مدیر، DREEM
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/11 | پذیرش: 1400/6/9 | انتشار: 1400/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poursamad A, Zahedi A, Rastegarimehr B, Mahboubi M, Tahery N, Sayar S, et al . Investigating the educational environment of teaching hospitals from the perspective of clinical students and its relationship with the performance of managers. Armaghane danesh. 2021; 26 (4)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3098-fa.html

پورصمد عبدالله، زاهدی عاطفه، رستگاری مهر بابک، محبوبی محمد، طاهری نوراله، سیار سارا، و همکاران. و همکاران.. بررسی جو آموزشی بیمارستان های آموزشی از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران. ارمغان دانش. 1400; 26 (4)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3098-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331