[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 5 - ( 8-1399 ) ::
جلد 25 شماره 5 صفحات 642-656 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر بحران هویت و سلامت روان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دوگنبدان
زهرا بهمنش1، شیرعلی خرامین 2، خسرو رمضانی1
1- گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، sapootang@yahoo.com
چکیده:   (1026 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر بر اساس ضرورت‌های تربیتی مبنی بر عوامل اجتماعی و بهزیستی تدوین گردیده است. بهبود تنش‌ها و مشکلات تربیتی در دوران نوجوانی با رویکردهای مختلف روانشناسی امکان‌پذیر است، لذا هدف از این پژوهش تعین اثربخشی واقعیت درمانی بر بحران هویت و سلامت روان نوجوانان بود.
 
روش بررسی: این یک پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون‌ـ پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل و گزینش تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دوگنبدان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 45 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل(هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های بحران هویت احمدی و سلامت روان گلدبرگ و هیلر استفاده شد. گروه‌های آزمایشی طی ده جلسه 90 دقیقه‌ای مورد آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند. در یک گروه آزمایشی هم نوجوانان و هم والدین آنها و در گروه آزمایشی دیگر فقط نوجوانان مورد مداخله متغیر مستقل قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله­ای دریافت نکردند. داده‌ها جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره  تجزیه و تحلیل گردید.
 
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که در مورد هر دو متغیر سلامت روان و بحران هویت برای هر دو گروه آزمایشی تفاوت پیش‌آزمون و پس‌آزمون معنی‌دار بود(001/0p<). با مقایسه پیش‌آزمون و آزمون پیگیری فقط در گروه آزمایشی که هم نوجوانان و هم والدین مورد آموزش قرار گرفته بودند متغیر سلامت روان معنی‌دار شد(01/0p< در گروهی که فقط نوجوانان مورد مداخله متغیر مستقل قرار گرفته بودند متغیر سلامت روان معنی‌دار نشد(05/0p> اما با مقایسه پیش‌آزمون و آزمون پیگیری متغیر بحران هویت در هیچ یک از گروه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید(05/0p>).
 
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می‌توان اذعان کرد که ضرورت دارد مراکز مشاوره مدارس شرایطی را ایجاد نمایند که دانش‌آموزان دارای مشکلات تربیتی و شخصیتی و بعضاً والدین آنها را تحت مشاوره بر اساس واقعیت درمانی قرار دهند تا با آگاه کردن دانش‌آموزان به این امر که هرچه که برایشان پیش می‌آید نتیجه رفتارهای خودشان است، به آنان در کاهش مشکلات تربیتی و شخصیتی و نیز تحصیلی کمک کرد.
 
 
واژه‌های کلیدی: واقعیت درمانی، بحران هویت، سلامت روان
متن کامل [PDF 2170 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/9/29 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1399/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behmanesh Z, Kheramine S, Ramazani K. The Effectiveness of Group Training Based on Choice Theory on Identity Crisis and Mental Health of High School Male Students in Second Grade in Dogonbadan. Armaghane danesh. 2020; 25 (5) :642-656
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2679-fa.html

بهمنش زهرا، خرامین شیرعلی، رمضانی خسرو. اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر بحران هویت و سلامت روان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دوگنبدان. ارمغان دانش. 1399; 25 (5) :642-656

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2679-fa.html



دوره 25، شماره 5 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312