[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 25، شماره 2 و ضمیمه1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 25 شماره 2 و ضمیمه1 صفحات 343-328 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش آسیب‌های کودکی، چشم-انداز زمان و اجتناب تجربی در اختلال استرس پس از سانحه: کاربرد مدل معادلات ساختاری
حبیب هادیان فرد1 ، فاطمه رضایی 2، نسرین السادات حسینی رمقانی3
1- گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، rezaeei.f@lu.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (4403 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به احتمال عود نشانه­های اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) و ناکارآمدی رویکردهای درمانی در بهبودی ماندگار علایم این اختلال، شناسایی دقیق عوامل دخیل در شروع و حفظ PTSD از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی نقش آسیب‌های کودکی، چشم­انداز زمان و اجتناب تجربی در اختلال استرس پس از سانحه بود.
 
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی‌ـ تحلیلی، از نوع طرح‌های همبستگی، با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری می‌باشد،  جامعه آماری شامل 131 بیمار مبتلا به PTSD(72 نفر زن و 59 نفر مرد) مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر شیراز در سال 1397 بودند که با توجه به معیارهای ورود و خروج و اجرای مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات محور یک و دو(SCID) انتخاب شدند. فهرست اختلال استرس پس از سانحه(PCL-5)، فرم کوتاه پرسشنامه آسیب­های کودکی((CTQ، پرسشنامه چشم‌انداز زمان زیمباردو(ZTPI) و پرسشنامه پذیرش و عمل(AAQ-II)) مورد استفاده قرار گرفت. داده­ها بوسیله تحلیل معادلات ساختاری (ضرایب همبستگی و رگرسیون) در نرم افزارAMOS (ver 23) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافته­ها: یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است(95/0= CFI، 92/0= GFI، 93/0= TLI، 95/0=IFI، 90/0=NFI، 07/0=RMSEA)بدین صورت که رابطه آسیب­های کودکی با چشم­انداز زمان، اجتناب تجربی و نشانه‌های PTSD معنی‌دار بود. تمامی متغیر‌ها(آسیب‌های کودکی، چشم­انداز زمان و اجتناب تجربی) توانستند نشانه­های PTSD را به صورت مستقیم پیش‌بینی کنند. هم‌چنین چشم­انداز زمان و اجتناب تجربی به طور معنی‌داری رابطه بین آسیب­های کودکی و نشانه­های PTSD را میانجی می­کردند.
 
نتیجه­گیری: در مجموع نتایج این مطالعه با نظریه چشم­انداز زمان برای PTSD و مدل مفهومی این پژوهش هم‌خوان است. به طوری که افرادی که در کودکی مورد سوء استفاده یا طرد قرار گرفته­اند، یک چشم انداز زمانی منفی را شکل می­دهند که به نوبه خود منجر به استفاده از راهبردهای منفی تنظیم هیجان برای مقابله با هیجانات منفی می­گردد. یافته­های این مطالعه پیشنهاد می­کند که در طراحی مداخلات روانشناختی برای افراد مبتلا به  PTSD باید به نقش آسیب­های کودکی، چشم­انداز زمان و اجتناب تجربی توجه نمود.
 
 
واژه‌های کلیدی: اختلال استرس پس از سانحه، چشم­انداز زمان، آسیب­های کودکی، اجتناب تجربی
متن کامل [PDF 2249 kb]   (723 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/6/20 | پذیرش: 1398/9/24 | انتشار: 1399/3/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadianfard H, Rezaei F, Hosseini Ramaghani N. The Role of Childhood Trauma, Time Perspective and Experiential Avoidance on Post Traumatic Stress Disorder: Applying of Structural Equation Modeling. armaghanj 2020; 25 (2) :328-343
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2618-fa.html

هادیان فرد حبیب، رضایی فاطمه، حسینی رمقانی نسرین السادات. بررسی نقش آسیب‌های کودکی، چشم-انداز زمان و اجتناب تجربی در اختلال استرس پس از سانحه: کاربرد مدل معادلات ساختاری. ارمغان دانش. 1399; 25 (2) :328-343

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2618-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 و ضمیمه1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645