:: دوره 24، شماره 5 و ضمیمه2 - ( 10-1398 ) ::
جلد 24 شماره 5 و ضمیمه2 صفحات 997-984 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی و تعامل روان‌شناسی مثبت نگر با جهت‌گیری مذهبی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد
علیرضا ماردپور 1، قادر زاده باقری2
1- گروه روان‌شناسی، واحد یاسوح، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، ALI.MARED@YAHOO.COM
2- گروه روان‌شناسی، واحد یاسوح، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
چکیده:   (3655 مشاهده)
زمینه و هدف: جهت‌گیری مذهبی برای بررسی کاربرد دین در زندگی افراد مطرح شده و سلامت روانی هم به حالتی از بهزیستی گفته می‌شود که در آن فرد توانایی‌های خود را بشناسد و بتواند با فشارهای روانی بهنجار زندگی کنار آید و برای اجتماع خویش مفید باشد و در همین راستا، تعامل مذهب و سلامت روانی با روان‌شناسی مثبت‌نگر از مفاهیمی‌هستند که بر توانایی‌ها و داشته‌های فرد برای ارتقاء سلامت عمومی‌کمک می‌کنند. هدف از این مطالعه تعیین و مدل‌سازی و تعامل روان‌شناسی مثبت‌نگر با جهت‌گیری مذهبی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
 
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی‌ـ تحلیلی، از نوع طرح‌های همبستگی، با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری می‌باشد، که در آن 1843 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل 5 پرسشنامه بود که بعد از توزیع پرسشنامه‌ها بین دانشجویان گروه نمونه و تکمیل آنها به وسیله دانشجویان صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختای و آزمون‌های رگرسیون و شاخص‌های برازش و بوت استرپ تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: در این مطالعه مشخص شد که جهت‌گیری مذهبی بر مولفه‌های روان‌شناس مثبت‌نگر، ارتباط معنی‌داری داشتند(05/0p<). هم‌چنین در این مطالعه با انجام تجزیه و تحلیل عاملی مشخص شد که جهت گیری مذهبی مستقیماً روی سلامت روانی دانشجویان اثرمثبت و معنی‌داری ندارد، بلکه جهت گیری مذهبی بر روی مؤلفه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر تأثیر معنی‌داری داشته و این اثرات منجر به بهبودی سلامت روانی می‌شود.
 
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط معنی‌دار بین جهت‌گیری مذهبی و مؤلفه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر و هم‌چنین ارتباط مثبت و معنی‌دار غیرمستقیم بین جهت‌گیری مذهبی و سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه‌ها، آموزش مؤلفه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر، مذهب و سلامت روان به وسیله متولیان فرهنگ و آموزش دانشگاه‌ها بیش از پیش مورد نظر باشد.
 
 
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی مثبت‌نگر، سلامت روانی، جهت‌گیری مذهبی، دانشجو
متن کامل [PDF 2932 kb]   (587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/6/10 | پذیرش: 1398/9/11 | انتشار: 1398/10/3



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 5 و ضمیمه2 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها