[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 6-1398 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 637-626 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش رفتارهای خواب به مادران برعادات خواب کودکان خردسال مهدکودک‌های شهر همدان
طیبه حسن طهرانی1 ، زینب حسنی2 ، لیلی تاپاک3 ، آرش خلیلی 4
1- مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مرکز تحقیقات مدل‌سازی بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، arash5920@yahoo.com
چکیده:   (3334 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: عدم رعایت عادات مناسب خواب باعث بروز تغییرات کوتاه مدت در شاخص‌های بیولوژیکی، فعالیت هورمونی و به دنبال آن اضافه وزن یا چاقی و دیابت در کودکان می‌شود. هدف از این مطالعه تعیین و تأثیر آموزش رفتارهای خواب به مادران بر عادات خواب کودکان خردسال مهدکودک‌های شهر همدان در سال 1396 بود
 
روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی و مداخله‌ای، 84 مادر کودک خردسال(در هر گروه) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مهدهای کودک شهر همدان، نمونه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سنجش عادات خواب کودکان CSHQ اونز بود. در گروه آزمون دو جلسه آموزشی در قالب سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی طی یک هفته، با فاصله سه روز، هر جلسه50 دقیقه در گروه‌های 15ـ10 نفره برگزار شد. داده‌ها با استفاده آزمون­های تی زوجی، تی مستقل و کولموگروف اسمیرونوف تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: بین میانگین نمرات در تمام حیطه‌ها و در کل مسایل خواب کودکان گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی‏دار آماری وجود نداشت(05/0>p)، اما بین میانگین نمرات تمام حیطه‌های خواب کودکان گروه آزمون و کنترل به جز مقاومت زمان خواب، بعد از مداخله اختلاف معنی‏دار آماری وجود داشت(05/0>p). بین میانگین نمرات گروه آزمون در تمام حیطه‌ها و در کل مسایل خواب کودکان قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی‌دار آماری وجود داشت(05/0>p). هم‌چنین در گروه کنترل بین میانگین نمرات حیطه‌های مقاومت زمان خواب ، قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معنی‌دار وجود داشت(05/0>p).
 
نتیجه‌گیری:  با توجه به نتایج  مطالعه حاضر  مبنی بر اختلاف معنی‌دار آماری بین  میانگین نمرات مسایل خواب در  گروه آزمون  و کنترل قبل و بعد از مداخله، آموزش عادات صحیح خواب به مادران می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب در کودکان خردسال شود.

 
واژه‌های کلیدی: عادات خواب، کودکان، مهد کودک، آموزش
متن کامل [PDF 2983 kb]   (706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
دریافت: 1397/12/11 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1398/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassan Tehrani T, Hassani Z, Tapak L, Khalili A. The effect of Teaching Sleep Behaviors to Mothers on the Sleep Habits of Young Children Kindergartens of Hamadan. armaghanj 2019; 24 (4) :626-637
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2453-fa.html

حسن طهرانی طیبه، حسنی زینب، تاپاک لیلی، خلیلی آرش. بررسی تأثیر آموزش رفتارهای خواب به مادران برعادات خواب کودکان خردسال مهدکودک‌های شهر همدان. ارمغان دانش. 1398; 24 (4) :626-637

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645