[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 24، شماره 3 و ضمیمه1 - ( 4-1398 ) ::
جلد 24 شماره 3 و ضمیمه1 صفحات 509-496 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نوع تمرین(آموزش حافظه‌کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی) بر عملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان بیش فعال
مریم حمیدیان1 ، پریسا حجازی دینان 2، پروانه شمسی پور1
1- گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
2- گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران ، parisahejazi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (4382 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه بیش‌فعالی مشکلات قابل توجهی را در عملکرد تحصیلی، شناختی، اجتماعی، هیجانی و رشدی ایجاد می‌کند. هدف تحقیق حاضر تعیین و بررسی تأثیر تمرینات حافظه‌کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی بر عملکرد حافظه‌کاری و توجه انتخابی کودکان با نقص توجه  بیش‌فعالی بود.
 
روش بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش آزمون‌ـ پس آزمون که در سال 1396 انجام شد، 24 نفر دانش‌آموز دختر از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ایمان در منطقه 6 شهر تهران با دامنه سنی 8 تا 12 سال انتخاب شدند. آزمودنی‌ها بر اساس پرسشنامه کانرز معلمان، مصاحبه بالینی و معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تمرین حافظه‌کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی (تمرینات حافظه کاری و حرکات ریتمیک) تقسیم شدند. شرکت کننده‌ها در 12 جلسه به مدت 30 دقیقه در تمرینات ویژه گروه مربوطه شرکت نمودند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، تی همبسته و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری واریانس یک راهه برای مقایسه دو مولفه حافظه کاری(دقت/زمان پاسخ) آزمودنی­ها در سه گروه آزمایشی نشان داد بین عملکرد سه گروه آزمایشی در هر دو مولفه دقت پاسخ و زمان پاسخ در پس‌آزمون، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد(05/0p>). نتایج آزمون تی همبسته نشان داد میزان تغییرات ناشی از تمرینات ترکیبی در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون بر عملکرد حافظه کاری کودکان در مولفه زمان پاسخ(حافظه کاری) معنی‌دار نبود، اما میزان تغییرات در مولفه دقت پاسخ(حافظه کاری) معنی‌دار بود(05/0p>). در مولفه زمان تداخل(توجه انتخابی)، آزمودنی‌هایی که تمرینات ترکیبی انجام داده بودند، نسبت به آزمودنی‌های گروه تمرینات حافظه‌کاری و ریتمیک پیشرفت بیشتری داشتند و گروه حرکات ریتمیک عملکرد ضعیف‌تری را در پس آزمون نشان داد(05/0p<).
 
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت در برنامه‌ریزی‌های آموزشی برای این کودکان می‌توان از برنامه‌های ترکیبی حافظه‌کاری و ریتمیک جهت تقویت توجه انتخابی و حافظه‌کاری استفاده کرد.
 
 
واژه‌های کلیدی: بیش‌فعالی‌ـنقص توجه، توجه انتخابی، تمرینات ترکیبی، تمرینات حافظه کاری، حرکات ریتمیک
متن کامل [PDF 220 kb]   (1009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/12/14 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1398/4/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidian M, Hejazi Dinan P, Shamsipour Dehkordi P. Working Memory in Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD). armaghanj 2019; 24 (3) :496-509
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2124-fa.html

حمیدیان مریم، حجازی دینان پریسا، شمسی پور پروانه. تأثیر نوع تمرین(آموزش حافظه‌کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی) بر عملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان بیش فعال. ارمغان دانش. 1398; 24 (3) :496-509

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2124-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 و ضمیمه1 - ( 4-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645