[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 23، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 607-591 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی طرح‌واره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش‌آموزان مضطرب اجتماعی
عزت اله قدم پور1 ، نسرین السادات حسینی رمقانی1 ، سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود 2
1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، leylabahari@ymail.com
چکیده:   (4977 مشاهده)
زمینه و هدف: مدل طرح‌واره­­های هیجانی بر نقش ارزیابی و تفسیر علایم اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان در اختلالات اضطرابی تأکید زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی طرح‌واره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان در دانش­آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی صورت گرفت.
 
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع شبه­آزمایشی می‌باشد، که به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396ـ1395 در مــــدارس متوسطه شهرستان دلفان بودند. بدین منظور32 نفر از دانش­آموزان دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی به روش غربال­گری انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند.  از پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی کانور(SPIN) به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه­های حساسیت اضطرابی(ASI) و تنظیم هیجان(ERQ) برای گردآوری داده­هااستفاده شد. در مرحله بعد افراد گروه آزمایشی در فرآیند اصلی مداخله­ طرح‌واره درمانی هیجانی که طی 10 جلسه­ 90 دقیقه­ای اجرا شد، شرکت نمودند، در حالی که گروه کنترل چنین مداخله­ای را دریافت نکردند. بعد از اتمام جلسه‌های مداخله­ای، هر دو گروه آزمایشی و کنترل در مرحله پس­آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته­ها: نتایج نشان داد که در گروه آزمایشی در مرحله پس­آزمون در مقایسه با گروه کنترل، میانگین نمرات حساسیت اضطرابی و راهبرد فرونشانی تنظیم هیجان به طور معنی‌داری کاهش (001/0>p) و میانگین نمرات راهبرد ارزیابی مجدد  تنظیم هیجان به طور معنی‌داری افزیش یافته است (001/0>p).
 
نتیجه­گیری: نتایج حاکی از آن است که طرح‌واره­درمانی هیجانی می­تواند به عنوان مداخله­ای مؤثر برای کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بهبود راهبردهای تنظیم هیجان در افراد دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند.
 

 
واژه‌های کلیدی: طرح‌واره­ درمانی هیجانی، اضطراب اجتماعی، حساسیت اضطرابی، تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 192 kb]   (1367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1395/9/25 | پذیرش: 1397/8/22 | انتشار: 1397/8/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Hosseini Ramaghani N, Moradiani Gizeh Rod S. Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Anxiety Sensitivity and Emotion Regulation Strategies in Socially Anxious Students. armaghanj 2018; 23 (5) :591-607
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1626-fa.html

قدم پور عزت اله، حسینی رمقانی نسرین السادات، مرادیانی گیزه رود سیده خدیجه. اثربخشی طرح‌واره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش‌آموزان مضطرب اجتماعی. ارمغان دانش. 1397; 23 (5) :591-607

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1626-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645