:: دوره 21، شماره 10 - ( 10-1395 ) ::
جلد 21 شماره 10 صفحات 1040-1029 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تبیین مدل سیستمی‌مدیریت استعداد در دانشگاه‌ها
امیر هوشنگ نظرپوری1 ، سید نجم الدین موسوی1 ، محمد حکاک1 ، علی پیرزاد 2
1- گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
2- گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران ، alipirzad65@yahoo.com
چکیده:   (5439 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه استعدادهای نیروی انسانی، مهم‌ترین و ارزشمندترین دارایی سازمان‌ها به شمار می‌روند. مدیریت صحیح  این دارایی اصلی، ضروری ترین وظیفه مدیران بوده و عامل واقعی پیشرفت هر سازمانی در این میدان رقابت شدید با رقبا می‌باشد. هدف از اجرای این مطالعه ، طراحی مدلی سیستمی‌برای مدیریت استعدادها در دانشگاههای کشور می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، جامعه مورد مطالعه را اعضا هیئت علمی‌دانشگاه‌های کشور تشکیل می‌داد. نمونه مورد مطالعه اعضا هییت علمی‌10  دانشگاه آزاد برتر که متخصصین و مدیران  منابع انسانی در سطح کشور بودند، را تشکیل می‌داد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ای که به کمک آلفای کرونباخ پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود استفاده شد. مدل‌سازی معادلات تفسیری ساختاری نیز برای نمایش تعاملات عناصر ورودی و خروجی به کار گرفته شد. ابعاد و مولفه‌های ورودی و خروجی سیستم مدیریت استعداد به کمک تئوری داده بنیاد و ادبیات تحقیق مشخص شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی استیودنت و ولیکاکسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت استعداد می‌تواند منجر به تعالی فردی و سازمانی، به عنوان بالاترین سطح عملکرد در دانشگاه‌ها شود. هم‌چنین یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که نتایج یا خروجی‌های فردی مدیریت استعداد مقدم بر نتایج سازمانی مدیریت استعداد هستند.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق و خروجی‌های به دست آمده، به دست اندرکاران دانشگاه‌ها توصیه می‌شود تا ضمن شناسایی استعدادها، سعی نمایند اسعدادهای آنان را توسعه داده و غالب تلاش خود را برای حفظ آنها به کار ببندند.

واژه‌های کلیدی: مدل سیستمی، مدیریت استعداد، مدل‌سازی تفسیری ساختاری
متن کامل [PDF 190 kb]   (1803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/7/4 | پذیرش: 1395/10/27 | انتشار: 1395/10/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 10 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها