[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 26، شماره 4 - ( 6-1400 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 550-536 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جو آموزشی بیمارستان‌های آموزشی از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران
عبدالله پورصمد1 ، عاطفه زاهدی2 ، بابک رستگاری مهر3 ، محمد محبوبی 4، نوراله طاهری5 ، سارا سیار5 ، سعید شکرپور3 ، معصومه اسدی5 ، زهرا عریضاوی5 ، علی ابرازه6
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، mm59m@yahoo.com
5- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
6- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده:   (1436 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی محیط‌های تحصیلی در بیمارستان‌های آموزشی از سوی بسیاری از کشورها به صورت مداوم توصیه شده است. در محیط‌های آموزش علوم پزشکی برای سازماندهی به رفتار دانشجویان نیاز به تنظیم و تطبیق محتوی و محیط آموزشی با یکدیگر به عنوان دو فاکتور مهم در پیشرفت علوم پزشکی هست. این پژوهش با هدف تعیین و بررسی جو بیمارستان‌های آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران انجام گرفت.
 
روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد که در بیمارستان‌های آموزشی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان در سال 1399ـ1398 انجام شد. ابراز پژوهش دو پرسشنامه روا و پایا شده بود که برای جو آموزشی از پرسشنامه ابزار سنجش محیط آموزشی دانشگاه داندی (DREEM)  و برای ارزیابی مدیران بخش‌ها از پرسشنامه عملکرد مدیران استفاده شد. نمونه‌گیری به صورت سرشماری انجام شد و تعداد204 دانشجو و 32 مدیر بخش‌های بالینی وارد مطالعه شدند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های توصیفی(فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های تی تست، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: عملکرد مدیران قوی(میانگین نمره 39/7±75/68) بود. هر یک از حیطه‌های مختلف عملکرد مدیران با یکدیگر ارتباط مثبت و معنی‌داری را داشتند. جو آموزشی نیز مطلوب بود(میانگین نمره 59/22±35/113)، میان جو آموزشی با عملکرد مدیران و هر یک از حیطه‌های عملکرد مدیران ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد.
 
نتیجه‌گیری: باتوجه به نارضایتی حدود یک سوم دانشجویان از جو آموزشی در دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخش‌های بالینی و نمره نه‌چندان بالا در بعد برنامه‌ریزی در عملکرد مدیران، فرایندهای آموزشی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای استانداردهای تدوین شده دارد.
 

 
واژه‌های کلیدی: جوآموزشی، بیمارستان آموزشی، محیط بالینی، عملکرد، مدیر
متن کامل [PDF 735 kb]   (388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/11 | پذیرش: 1400/6/9 | انتشار: 1400/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poursamad A, Zahedi A, Rastegarimehr B, Mahboubi M, Tahery N, Sayar S, et al . Investigating the educational environment of teaching hospitals from the perspective of clinical students and its relationship with the performance of managers. armaghanj 2021; 26 (4) :536-550
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3098-fa.html

پورصمد عبدالله، زاهدی عاطفه، رستگاری مهر بابک، محبوبی محمد، طاهری نوراله، سیار سارا، و همکاران. و همکاران.. بررسی جو آموزشی بیمارستان‌های آموزشی از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران. ارمغان دانش. 1400; 26 (4) :536-550

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3098-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645