Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
20
3
online
1
fulltext
fa
بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی یاسوج بر اساس الگوی وارک در سال 1392
A Study on the learning Styles of Nursing and Midwifery Students in Yasuj According to the VARK Model (2013)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: سبک یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری میباشد. اطلاع از سبکهای یادگیری دانشجویان میتواند به ارایه تدریس متناسب با سبک فردی آنها کمک کند. هدف از مطالعه حاضر تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی یاسوج بر اساس الگوی وارک در سال 1392 بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی تحلیلی میباشد که با شرکت 140 دانشجوی پرستاری و مامایی و فوریتهای پزشکی دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در سال تحصیلی 1392ـ1391 انجام شد. نمونهگیری به روش سرشماری و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک بود. داداهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی تی مستقل، کای دو و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سنی دانشجویان 34/1± 68/20 بود. از مجموع 140 دانشجو، 98 نفر (70 درصد) فقط یک نوع سبک یادگیری را برگزیده بودند و تنها 42 نفر از آنها (30درصد) سبک یادگیری ترکیبی را ترجیح داده بودند. در بین سبکهای یادگیری تکی، سبک خواندنی ـ نوشتنی سبک غالب در بین دانشجویان بود، که 43 درصد دانشجویان آن را انتخاب کرده بودند و فراوانترین شیوه یادگیری چند سبکی در بین دانشجویان، روش دو سبکی(15درصد) بود.
نتیجهگیری: سبک یادگیری غالب دانشجویان، سبک یادگیری تکی بود. شناسایی سبکهای غالب یادگیری دانشجویان و انطباق آن با روشهای تدریس اساتید و تدوین طرح درسها بر اساس سبکهای یادگیری میتواند اهداف آموزشی را بهبود بخشد.
Background & aim: learning style(s) is one of the factors effective learning. Information about students learning styles can aid the presentation of teaching appropriate to their individual style. The purpose of this study was to determine the learning styles of Yasuj nursing and midwifery students based on the VARK model in 2013.
Methods: The present research was a descriptive- analytical study which was conducted on 140 students from nursing and midwifery faculty of Yasuj university of Medical Sciences in the academic year of 2013. Sampling was done using census method, and data were collected using demographic information questionnaire followed by questionnaire of learning styles. The data were analyzed using SPSS software version 18, and descriptive- inferential statistics.
Results: The mean age of the students was 20.68±1.34. Of the total of 140 students, 98 (70%) just selected only one type of the learning styles, whereas, 42 students preferred combination of different styles. Reading-writing style was the prevailing style among single learning style which selected by 43 students but the most frequent style among multi style was double style which was selected only by 15% of the participants.
Conclusion: Most of the students had an individual learning style. Identifying the dominant learning style(s) of the students and adjusting them to the teaching methods of lecturers and also developing lesson plans based on learning styles could improve educational objectives.
سبک های یادگیری, وارک, دانشجویان, آموزش
learning styles, VARK, Students of Nursing and Midwifery, Education
243
252
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-561&slc_lang=fa&sid=1
M
Behnam Moghadam
محمد
بهنام مقدم
10031947532846004526
10031947532846004526
No
Critical Group, School of Nursing and Midwifery, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran
گروه ویژه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشکده پرستاری و مامایی، یاسوج، ایران
A
Behnam Moghadam
علی
عبدالهی
10031947532846004527
10031947532846004527
No
Department of Psychology, Psychology PhD candidate.Islamic Azad university, science and Research Branch yasuj, Yasuj, Iran
گروه مشاورۀ خانواده، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
A
Rostaminejad
مرضیه
رستمینژاد
10031947532846004528
10031947532846004528
No
Student Research Committee, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
T
Salehian
تهمینه
صالحیان
10031947532846004529
10031947532846004529
No
Department of Midwifery, faculty of Nursing & Midwifery, Iranshahr University of Medical Sciences. Iranshahr, Iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ایرانشهر، ایران
عزیز
بهنام مقدم
mbehnammoghadam@yahoo.com
10031947532846004530
10031947532846004530
Yes
5Department of Psychology, Islamic Azad university, Science and Research Branch yasuj, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات یاسوج، یاسوج، ایران