Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
18
10
online
1
fulltext
fa
تأثیر اجرای برنامه پییر منتورینگ بر عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان پرستاری
The Effect of Peer-Mentoring Program on Nursing Students’ Clinical Environment Stressors
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
زمینه و هدف: دوره آموزش بالینی، تنشزاترین دوره در آموزش پرستاری محسوب میشود. یکی از روشهایی که در سالهای اخیر جهت ارتقاء آموزش بالینی پرستاری مورد توجه قرار گرفته و در مورد جنبه های مختلف آن از جمله تأثیر بر استرس تحقیقاتی انجام گرفته، منتورینگ میباشد. هدف این مطالعه بررسی تأثیراجرای برنامه پییرمنتورینگ بر میزان عوامل تنشزای محیط بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری آبادان بود.
روش بررسی: در این مطالعه موردـ شاهدی، تمامی دانشجویان ترم دوم پرستاری(40 نفر)، که از نظر سن، جنس و معدل همگن بودند، به طور تصادفی دردوگروه مورد(19نفر) و شاهد(21 نفر) وارد مطالعه شدند. هر دو گروه تحت راهنمایی مربی مربوطه دوره کارآموزی خود را سپری کردند. در گروه آزمون به ازای هر 4-3 دانشجوی ترم دوم، یک دانشجوی ترم 6 به عنوان منتور یا راهنما به همراه مربی مربوطه هدایت و حمایت از دانشجویان ترم دوم را در انجام مهارتهای اصول و فنون پرستاری به عهده داشتند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات فردی و فرم بررسی تجربه بالینی بود. دادهها با آزمونهای تی زوجی، تی دو نمونهای مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بین میانگین نمره عوامل تنشزا قبل و بعد از اجرای برنامه در هر دو گروه اختلاف معنیدار دیده شد(01/0=p). اختلاف تفاضل میانگین عوامل تنشزای محیط بالینی دانشجویان دو گروه مورد و شاهد معنیدار نبود(99/0=(p.
نتیجهگیری : برنامه پییرمنتورینگ در کاهش عوامل تنش زای محیط بالینی دانشجویان تأثیر نداشت.
واژههای کلیدی: پییر منتورینگ، عوامل تنش زا، محیط بالینی، پرستاری
Abstract
Background & aim: Clinical training in nursing education is one of the most stressful experiences. Mentoring is a method that has been considered and different aspect of it such as effect on stress is argued. The present study is conducted to evaluate the effect of Peer-Mentoring program on Abadan College of nursing students in 2010-2011.
Methods: In this Case-Control study, all second semester nursing students (n = 40) who were matched for age, gender, and GPA were divided in two case and control groups randomly (patients 19 and controls 21). Both groups spent their apprenticeship under the guidance of the instructor. In the case group, a 6th semester nursing student was assigned to 3-4 per second semester nursing student and, took the role of guiding and supporting them. The instruments for data collection were an individual characteristic form, and clinical experience assessment form. Pre- and post-tests were performed and the data analyzed using the SPSS 17 software.
.
Results: There was a significant difference between stress scores before and after of the intervention in both groups (p=0.00). Mean difference of clinical environment stress factors in two groups were not statistically significant (p=0.99).
Conclusions: Peer-mentoring program is not significant effective on clinical environment stress reduction.
Key Words: Nursing Education, Peer Mentoring, Clinical Environment Stressors
واژههای کلیدی: پییر منتورینگ, عوامل تنش زا, محیط بالینی, پرستاری
Key Words: Nursing Education, Peer Mentoring, Clinical Environment Stressors
836
846
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-357&slc_lang=fa&sid=1
F
Sardari Kashkooli
فریده
سرداری کشکولی
10031947532846002356
10031947532846002356
No
F
Sabeti
فهیمه
ثابتی
: fsabeti@ yahoo.com
10031947532846002357
10031947532846002357
Yes
HA
Mardani
حیدر علی
مردانی
10031947532846002358
10031947532846002358
No
M
Shayesteh Fard
مرضیه
شایسته فرد
10031947532846002359
10031947532846002359
No