Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
25
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب و خشم دانش-آموزان
Emotion Regulation Training Based on Dialectical Behavior Therapy Effectiveness on Reducing Students' Anxiety and Anger
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">در دوران مدرسه دانش­آموزان همزمان با تغییرات جسمانی و شناختی، تغییرات عاطفی و هیجانی زیادی از جمله اضطراب و خشم را تجربه می­کنند که اگر خارج از کنترل باشند، می­تواند روابط میان فردی را تحت تأثیر قرار داده و مخرب باشند. </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">ازآنجا که برای سنین کودکی و نوجوانی آموزش تنظیم هیجان یک نکته اساسی فراموش شده در آموزش و پرورش است</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">، هدف از این </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">پژوهش تعیین و بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی، بر کاهش اضطراب و خشم دانش­آموزان بود.</span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">روش بررسی:</span></span></span></strong> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمونـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1397ـ1396 بودند. از بین این دانش آموزان، 36 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل انتخاب شدند. </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">­ اضطراب بک(1990) و مقیاس خشم نواکو(1986) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. جلسه درمانی آموزش تنظیم هیجان مبتنی رفتاردرمانی دیالکتیکی به مدت 9 جلسه 90 دقیقه­ای به صورت هفته­ای یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. </span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">یافتهها: </span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">001/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p<</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">؛077/14=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">)</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> و خشم </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">004/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p<</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">؛422/7=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">)</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> دانش­آموزان مؤثر بوده است، بدین معنا که در پس­آزمون میانگین نمرات اضطراب</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">(57/4=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">SD</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">؛ 10/23=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">M</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">)</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> و خشم</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">(33/1=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">SD</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">؛ 06/38=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">M</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">)</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> دانش­آموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری را نشان داد. </span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتوان گفت که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش اضطراب و خشم دانش­آموزان میشود و میتوان برای پیشگیری و کاهش اضطراب و خشم دانشآموزان از این روش درمانی استفاده کرد.</span></span></span><br>
<br>
<strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;"> </span></span></span></span></strong><br>
<strong>Background & aim: </strong>During school, students experience many emotional and emotional changes at the same time as physical and cognitive changes, including anxiety and anger, which can affect interpersonal relationships and be destructive if they are out of control. Because for children and adolescents, emotion regulation training is a key point forgotten in parenting education, the aim of the present study was to investigate the effect of emotion regulation therapy training based on dialectical behavioral therapy on reduce anxiety and anger students.
<pre>
</pre>
<pre>
<strong>Methods:</strong> The present study was a quasi-experimental research with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study were all female high school students in Lande, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province, in the academic year 2017-2018. Among them, 36 participants were selected according to the conditions of entering the research by the available sampling method and were randomly selected in two experimental groups (18) and control (18). The Beck Anxiety Questionnaire (1990) and the Novako Anger Scale (1986) were used to gather information in two stages, pre-test and post-test. Dialectical Emotion-Based Emotional Behavioral Training Therapy session was performed for nine 90-minute sessions per week for the experimental group, but the control group did not receive this training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance and SPSS-24 statistical software. </pre>
<pre>
</pre>
<pre>
<strong>Results: </strong>The results of data analysis indicated that emotion regulation therapy based on dialectical behavioral therapy was effective in reducing anxiety (F=14.077; P <0.001) and anger (F=7.422; P <0.004); This means that in the post-test, the mean score of anxiety (M=23.10; SD=4.57) and anger (M=38.06; SD=1.33) decreased significantly in the experimental group compared to the control group.</pre>
<pre>
</pre>
<pre>
<strong>Conclusion: </strong>Based on the findings of the present study, it can be established that teaching emotion regulation based on dialectical behavioral therapy leads to reduction of students 'anxiety and anger, and this treatment method can be used to prevent and reduce students' anxiety and anger. </pre>
<pre>
</pre>
تنظیم هیجان, رفتاردرمانی دیالکتیکی, اضطراب, خشم, دانشآموزان
Emotion regulation, Dialectic behavior therapy, Anxiety, Anger, Students
451
465
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1895-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Kazemi
اعظم
کاظمی
azamkazemi13658@gmail.com
100319475328460021532
100319475328460021532
No
Department of Counseling, Payame Noor University, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
A
Peyman
عادل
پیمان
paymanadel@gmail.com
100319475328460021533
100319475328460021533
No
Departments of Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
SV
Kazemie Rezaei
سید ولی
کاظمی رضایی
vali.kazemi1988@gmail.com
100319475328460021534
100319475328460021534
Yes
Departments of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
A
Salehi
اعظم
صالحی
vali.kazemi1988@yahoo.com
100319475328460021535
100319475328460021535
No
Department of Counseling, Payame Noor University, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران