Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
25
2
online
1
fulltext
fa
آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج
Teaching Life Skills on Psychological Well-Being and Psychological Capital in Nurses of Shahid Beheshti Hospital of Yasuj
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> شغل پرستاری به دلیل استرسزا بودن موجب کاهش بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی میشود. آموزش مهارتهای زندگی به عنوان یک روش آموزشی میتواند سلامت عمومیو کیفیت زندگی پرستاران را ارتقاء دهد. هدف از این پژوهش تعیین و بررسی آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج بود.</span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">روش بررسی:</span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> این پژوهش </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل میباشد.</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;"> جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه پرستاران خانم بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج میباشند، در پژوهش حاضر برای تعیین نمونه از روش نمونهگیری تصادفی با جایگزینی تصادفی استفاده شده است و از بین پرستاران خانم 70 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از این تعداد به طریق زوج و فرد، آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 35 نفر) جایگزین شدند، </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">استفاده شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">یافتهها: </span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">نتایج نشان میدهد میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون در مقایسه با مرحله پیش آزمون افزایش داشته است همچنین نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمره سرمایه روانشناختی، بهزیستی روانشناختی بین قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (05/0></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">).</span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">آموزش</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">گروهی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">مهارتهای</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">زندگی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">میتواند</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">در</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">افزایش</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">کیفیت</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">زندگی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">پرستاران</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">اثربخش</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: Yagut;"><span style="color: black;">باشد. به نظر میرسد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مناسب برای ارتقای سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی پرستاران به کار رود</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: Arial,sans-serif;"><span style="color: black;">.</span></span></span></span><br>
<br>
<strong>Background & aim: </strong>Nursing jobs reduce psychological well-being and psychological capital due to stress. Life skills training as an educational method can improve the general health and quality of nurses’ life. The purpose of this study was to determine and study life skills training on psychological well-being and psychological capital in nurses of Shahid Beheshti Hospital in Yasuj.<br>
<br>
<strong>Methods</strong>: The present research was a semi-experimental study with a pre and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of this study included all nurses of Shahid Beheshti Hospital in Yasuj. In the present study, a random sampling method was used to determine the sample. 70 nurses were selected as a statistical sample. From this number, couples and subjects were replaced in two experimental and control groups (35 subjects in each group). Rif psychological well-being questionnaire and standard social capital questionnaire were used to collect data. Data were analyzed using analysis of covariance statistics.<br>
<br>
<strong>Results</strong>: The results displayed that the mean score of psychological well-being and psychological capital in the experimental group increased in the post-test stage compared to the pre-test. Moreover, the results of the covariance analysis test also indicated that the mean score of psychological capital, psychological well-being between before and after the intervention was statistically significant (P <0.05).<br>
<br>
<strong>Conclusion</strong>: Group training of life skills could be effective in increasing psychological well-being, psychological capital and quality of life of nurses. It seems that life skills training can be used as an appropriate intervention method to promote the psychological capital and psychological well-being of nurses.<br>
<br>
<br>
مهارتهای زندگی, سرمایه روانشناختی, بهزیستی روانشناختی
Life Skills, Psychological Capital, Psychological Welfare
301
312
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1713-1&slc_lang=fa&sid=1
Z
Vahidian
زهره
وحیدیان
zohreh.vahidian63@gmail.com
100319475328460020776
100319475328460020776
Yes
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
KH
Nooruan
خیراله
نوریان
Khnooryan@gmail.com
100319475328460020777
100319475328460020777
No
Department of Psychiatry, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran
گروه روانپرستاری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
E
Vahidian
الهام
وحیدیان
100319475328460020779
100319475328460020779
No
Determinants of Health Research Center, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
S
Rouin Tan
سجاد
رویین تن
sajadroientan@gmail.com
4220045139
100319475328460020778
No
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران