Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
24
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
The Effectiveness of Metacognitive Therapy in a Group Method on Metacognitive Beliefs in Female Students with Social Anxiety Disorder
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">اضطراب اجتماعی که با نام هراس اجتماعی نیز شناخته میشود، یکی از شایعترین اختلالات روانی جامعه است</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> که به </span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: xb niloofar;"><span style="color: black;">­</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">دلیل ماهیت پیچیده و چند بعدی این اختلال، برنامه­ریزی و به­ کارگیری درمان مناسب را ایجاب می­کند. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام گردید.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">روش بررسی:</span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با بهره­گیری از طرح پیشآزمون ـ پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه­های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی شهر گچساران بود که به روش نمونهگیری در دسترس، 300 نفر از دانشجویان به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">(SPI)</span></span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">بررسی شدند. نقطه برش40 با کارایی دقت تشخیص 80 درصد و نقطه برش 50 با کارایی دقت تشخیص 89 درصد، افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را از افراد غیرمبتلا متمایز کرده، سپس از بین کسانی که دارای اضطراب اجتماعی تشخیص داده شدند ، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروههای30 نفری آزمایش و کنترل به شکل تصادفی قرار داده شدند. </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">پرسشنامه باورهای فراشناختی </span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">MCQ-30</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه برای گروهها اجرا شد. گروه­ آزمایش در طی ده جلسه تحت درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری کوواریانس چند متغیری(مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">یافتهها</span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">: میانگین و انحراف استاندارد متغیر باورهای فراشناختی در مرحله پیشآزمون؛ گروه آزمایش08، 89، 26، 6 ، گروه کنترل 90.22، 5.58، پس آزمون گروه آزمایشی 70.04، 4.66 ، گروه کنترل 84.63، 6.79 و همچنین در مرحله پیگیری در گروه آزمایش 71.38، 6.79 و گروه کنترل 85.74، 6.94 به ­دست آمد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین دو گروه در تمامی م</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">ؤ</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">لفهها در پس آزمون تفاوت معنیداری وجود دارد(05/0</span></span></span><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">). با توجه به شاخصهای توصیفی، نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنیداری داشته است. این امر در مورد م</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">ؤ</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">لفههای پژوهش در پیگیری هم صدق میکرد، لذا درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی به صورت معنیداری باعث بهبود باورهای فراشناختی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی در پس آزمون و پایداری نتایج درمان در پیگیری شده است. </span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">:</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> نتایج حاکی از بهبود علایم بیماران در پس آزمون و پیگیری یک ماهه بود. با توجه به نتایج مرحله پسآزمون به نظر میرسد درمان </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">فراشناختی به ­شیوه گروهی </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">در </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">بهبود باورهای فراشناختی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی مؤثر</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">بوده</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> است.</span></span></span><br>
<strong>Abstract </strong><br>
<strong>Background & aim:</strong> Social anxiety, also known as social phobia, is one of the most common psychiatric disorders in the society, which, due to the complex and multidimensional nature of this disorder, requires the planning and implementation of appropriate treatment. The aim of this study was to determine the effectiveness of Wells meta-cognitive therapy in group therapy on meta-cognitive beliefs of female students with social anxiety disorder<span dir="RTL">.</span><br>
<br>
<strong>Methods</strong>: the present quasi-experimental study was carried out using a pre-test one-month post-test and control group. The statistical population of the present study were female undergraduate students of Azad University, Payam Noor University, and Applied Sciences University in Gachsaran, Iran. The study was conducted on 300 students using Social Anxiety Inventory(SPI). The cut point was 40 with the accuracy of 80% and cut point of 50 with the accuracy of 89%, distinguished people with social anxiety from non-specific individuals. At that point, sixty participants were randomly selected and randomly assigned to experimental and control groups of 30 participants each. The MCQ-30 metacognitive beliefs questionnaire was performed in three stages: pre-test, post-test and one-month follow up for the groups. After carrying out ethical considerations(informed consent, willingness, secrecy), the experimental group received metacognitive therapy during the ten sessions and the control group received no treatment. The obtained results were analyzed using descriptive statistics and multivariate covariance analysis(MANCOVA) using SPSS software version 21<span dir="RTL">.</span><br>
<br>
<strong>Result</strong>: Mean and standard deviation of metacognitive beliefs in pretest; experimental group 08, 89, 26, 6, control group 90.22, 5.58, posttest 70.04, 4.66, control group 84.63, 6.79 and follow-up in experimental group 71.38, 6.79 and control group 85.74, 6.94. Furthermore, the results of analysis of covariance indicated that there was a significant difference between the two groups in all post-tests(p<0.05). According to the descriptive indices, the experimental group's post-test scores were significantly lower than the control group. This was also the case for the components of follow-up research, therefore group metacognitive therapy significantly improved the metacognitive beliefs of patients with social anxiety at post-test and the consistency of treatment outcomes at follow-up.<br>
<br>
<strong>Conclusion</strong>: Results showed improvement in patients' symptoms after one month post-test and follow-up. According to the post-test results, it appeared that meta-cognitive group therapy was effective in improving metacognitive beliefs in patients with social phobia disorder.<br>
<br>
گروه درمانی, درمان فراشناختی, باورهای فراشناختی, اضطراب اجتماعی
Group Therapy, Meta-Cognitive Therapy, Meta-Cognitive Beliefs, Social Anxiety
540
554
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1416-1&slc_lang=fa&sid=1
S
Safikhani Gholizadeh
سیما
صفی خانی قلی زاده
safikhani.83@gmail.com
100319475328460019002
100319475328460019002
No
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
A
Mahmoudi
آرمین
محمودی
Dehlidena@yahoo.com
100319475328460019003
100319475328460019003
Yes
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران