Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
24
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر نوع تمرین(آموزش حافظهکاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی) بر عملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان بیش فعال
Working Memory in Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD)
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;">چکیده</span></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> اختلال نقص توجه بیشفعالی مشکلات قابل توجهی را در عملکرد تحصیلی، شناختی، اجتماعی، هیجانی و رشدی ایجاد میکند. هدف تحقیق حاضر تعیین و بررسی تأثیر تمرینات حافظهکاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی بر عملکرد حافظهکاری و توجه انتخابی کودکان با نقص توجه بیشفعالی بود. </span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">روش بررسی:</span></span></span></strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> در این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیش آزمونـ پس آزمون که در سال 1396 انجام شد، 24 نفر دانشآموز دختر از دانشآموزان مدرسه دخترانه ایمان در منطقه 6 شهر تهران با دامنه سنی 8 تا 12 سال انتخاب شدند. آزمودنیها بر اساس پرسشنامه کانرز معلمان، مصاحبه بالینی و معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تمرین حافظهکاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی (تمرینات حافظه کاری و حرکات ریتمیک) تقسیم شدند. شرکت کنندهها در 12 جلسه به مدت 30 دقیقه در تمرینات ویژه گروه مربوطه شرکت نمودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یک طرفه، تی همبسته و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> نتایج تحلیل آماری واریانس یک راهه برای مقایسه دو مولفه حافظه کاری(دقت/زمان پاسخ) آزمودنی­ها در سه گروه آزمایشی نشان داد بین عملکرد سه گروه آزمایشی در هر دو مولفه دقت پاسخ و زمان پاسخ در پسآزمون، تفاوت معنیداری مشاهده نشد(05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p></span></span></span></span><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">). نتایج آزمون تی همبسته نشان داد میزان تغییرات ناشی از تمرینات ترکیبی در پسآزمون نسبت به پیشآزمون بر</span></span></span> <span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">عملکرد حافظه</span></span></span> <span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">کاری</span></span></span> <span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">کودکان</span></span></span> <span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">در مولفه زمان پاسخ(حافظه کاری) معنیدار نبود، اما میزان تغییرات در مولفه دقت پاسخ(حافظه کاری) معنیدار بود(05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p></span></span></span></span><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">). در مولفه زمان تداخل(توجه انتخابی)، آزمودنیهایی که تمرینات ترکیبی انجام داده بودند، نسبت به آزمودنیهای گروه تمرینات حافظهکاری و ریتمیک پیشرفت بیشتری داشتند و گروه حرکات ریتمیک عملکرد ضعیفتری را در پس آزمون نشان داد(05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p<</span></span></span></span><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">).</span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> میتوان نتیجه گرفت در برنامهریزیهای آموزشی برای این کودکان میتوان از برنامههای ترکیبی حافظهکاری و ریتمیک جهت تقویت توجه انتخابی و حافظهکاری استفاده کرد.</span></span></span><br>
<br>
<strong>Abstract </strong><br>
<strong>Background & aim: </strong>Attention deficit hyperactivity disorder(ADHD) causes significant problems in academic, cognitive, social, emotional and developmental performance. The purpose of the present study was to determine the effect of memory exercises, rhythmic and combined movements on memory performance and selective attention in children with attention deficit and hyperactivity disorder.<br>
<br>
<strong>Methods:</strong> In this quasi-experimental study with pre-test and post-test design conducted in 2018, 24 girl students aged 7 to 12 with ADHD from Iman School from the sixth educational board district were enrolled in the experiment using available sampling method. The students were identified by Conner's questionnaire. The subjects were randomly divided into three groups: working memory, rhythmic movements and compounds (working memory and rhythmic).<br>
<br>
<br>
<strong>Results:</strong> Results indicated that the effects of working memory program on the selective attention was significant (p>0.05). The effects of combined training program on working memory were statistically significant but the effects of rhythmic movement on any of the factors were not significant. Also the differences between three groups were significant(p>0.05). The compound group showed better results in selective attention. There were no differences between groups in working memory test(p>0.05).<br>
<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results revealed that in planning educational programs for these children, a combination of working memory and rhythmic training could be planned to improve their selective attention and working memory.<br>
<br>
<br>
بیشفعالیـنقص توجه, توجه انتخابی, تمرینات ترکیبی, تمرینات حافظه کاری, حرکات ریتمیک
Compound Training, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Selective Attention, Rhythmic Movements, Working Memory Exercise
496
509
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1392-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Hamidian
مریم
حمیدیان
hami.tabasom@yahoo.com
100319475328460018131
100319475328460018131
No
Department of Motor Behavior, Alzahra University(S), Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
P
Hejazi Dinan
پریسا
حجازی دینان
parisahejazi@alzahra.ac.ir
2141950562
100319475328460018129
Yes
Department of Motor Behavior, Alzahra University(S), Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
P
Shamsipour Dehkordi
پروانه
شمسی پور
pshamsipour@gmail.com
100319475328460018130
100319475328460018130
No
Department of Motor Behavior, Alzahra University(S), Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران