AU - Kabiri Naeini, M AU - Jamali, H AU - Elahi, Z TI - Identify the challenges of leadership in hospitals PT - JOURNAL ARTICLE TA - yums-armaghan JN - yums-armaghan VO - 27 VI - 6 IP - 6 4099 - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3309-fa.html 4100 - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3309-fa.pdf SO - yums-armaghan 6 AB  - زمینه و هدف: در این تحقیق، چالش­های پیش روی ایفای نقش رهبری در پزشکان مورد مطالعه قرار می­گیرد. پزشکان با قبول مسئولیت مدیریت و رهبری، به شکل کامل از وظایف پزشکی خود منفک نمی­شوند. به شکل معمول، پزشکان ناچار هستند هم‌زمان با ایفای نقش رهبری، وظایف درمانی خود را نیز دنبال کنند. ایفای هم‌زمان نقش رهبری و اجرای وظایف بالینی، چالش­های مختلفی را پیش روی پزشکان قرار می­دهد. لذا هدف از این مطالعه تعیین و شناسایی چالش­های ایفای نقش رهبری و تضاد نقش پزشکان در بیمارستان­ها بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ کیفی که در سال 1400 بر روی تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد بیمارستان­ها انجام شد. به منظور ارایه راهکارهای عملیاتی، ابتدا به مرور ادبیات موجود پرداخته شد. سپس از جامعه مورد نظر، به روش هدفمند، نمونه مطالعه انتخاب گردید. جهت دستیابی به اطلاعات مورد نظر از روش مصاحبه و گروه­های متمرکز استفاده شد. از نرم افزار NVIVO 10 به منظور کدگذاری و ذخیره کلیه مستندات مصاحبه استفاده گردید. یافته­ها: پزشکان رهبر در ایفای نقش رهبری و اجرای وظایف بالینی خود با چالش­هایی مواجه هستند. در این تحقیق پنج چالش عمده­ی مرتبط با این مقوله شناسایی شد، این چالش­ها شامل این موارد می­باشد: چالش ابهام در هویت پزشک بودن یا داشتن هویت رهبری، چالش ایجاد تعادل بین تعهدات مورد انتظار در ارتباط با بیماران و تعهدات مرتبط با نقش رهبری، چالش جبران کمبود مهارت­های رهبری از طریق ارتقاء مهارت­های بالینی، چالش نگاه تحقیرآمیز به ایفای نقش رهبری در مقایسه با ارایه خدمات درمانی و چالش تعهدات اخلاقی در پرداختن به کار بیماران حتی در زمانی که وظیفه رهبری به عنوان شغل تمام وقت پزشک می­باشد. نتیجه­گیری: پزشکان رهبر در کنار دانش حرفه­ای و تخصصی پزشکی، به مهارت­های رهبری نیز جهت بروز هویت خود در جایگاه رهبر نیاز دارند، می­بایست بین دو هویت خود تعادل ایجاد کنند، به این منظور نیاز به آموزش مداوم آن­ها در ارتباط با مهارت­های مدیریت و رهبری می­باشد. بنابراین، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی باید با ارایه آموزش‌های عملی‌، مهارت­های مدیریت و رهبری آن­ها را تقویت کنند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - yums-armaghan PG - 817 PT - Research YR - 2022