TY - JOUR JF - yums-armaghan JO - armaghanj VL - 24 IS - 6 PY - 2019 Y1 - 2019/12/01 TI - Investigating the Quality Components of Educational Performance of Faculty Members: A Qualitative Study TT - بررسی مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی: یک مطالعه کیفی N2 - زمینه و هدف: موفقیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دستیابی به اهداف و انتظارات آموزشی، مستلزم بهبود و تضمین کیفیت آموزش است. تحقیق حاضر با هدف تعیین و توصیف مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی‌انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع توصیفی اکتشافی می‌باشد که در سال98ـ1397 صورت گرفت و از روش نمونه‌گیری هدفمنداستفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و چهره به چهره انجام شد. شرکت کنندگان کلیدی پژوهش، اعضای هیئت علمی‌دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج بودند که از بین آنها 18 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند و با لحاظ کردن اختلاف حداکثری بین نمونه‌ها از نظر تفاوت در دانشکده محل خدمت، رشته تحصیلی و رتبه علمی‌انتخاب شدند. ابتدا 2 سؤال کلی در خصوص مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی برای شروع مصاحبه مطرح می‌شد و بر اساس پاسخ شرکت کنندگان روند مصاحبه هدایت ‌شد. هر مصاحبه به طور متوسط بین یک ساعت و سی دقیقه تا دو ساعت طول ‌کشید و مکان انجام مصاحبه، اتاق کار اعضای هیئت علمی ‌بود. مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. تحلیل مصاحبه‌ها به روش تحلیل مضمون گام به گام بر مبنای روش براون و کلارک که دارای شش مرحله است، انجام شد. یافته‌ها: در این مطالعه 18 نفر از اعضای هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مورد مصاحبه قرار گرفتند. 5 نفر(8/27درصد) از افراد مورد مصاحبه زن و 13نفر(2/72درصد) مرد بودند. از نظر رتبه علمی 4نفر(2/22درصد) استاد، 9نفر(50درصد)دانشیار، 3 نفر(7/16درصد) استادیار و 2 نفر(1/11درصد) مربی بودند. هم‌چنین تعداد 47 مورد از مضامین پایه استخراج شد، سپس بر اساس شباهت محتوا با ترکیب و تلخیص آنها به 14 مضمون سازمان دهنده تقلیل یافت. در نهایت این مضمون‌ها، در چهارحیطه(مضامین فراگیر) ارزشیابی آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، ویژگی‌های آموزشی و راهبردهای آموزشی قرار داده شد و مدل کیفی این عوامل طراحی شد. نتیجه‌گیری: عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی‌ مفهومی‌ چند بعدی بوده که کیفیت آن به تمامی ‌ابعاد و ارتباط بین آنها بستگی دارد. با توجه به اینکه عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی نیز به نوع رشته های دانشگاهی بستگی دارد این مطالعه میتواند زمینه انجام مطالعات بیشتر در رابطه با سنجش عملکرد کیفیت آموزشی اعضای هیات علمی سایر رشته های دانشگاهی باشد. SP - 1099 EP - 1115 AU - Najafi Doulatabad, SH AU - Amirianzadeh, M AU - Zarei, R AU - Ahmadi, E AD - Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran KW - Quality Components KW - Education KW - Higher Education KW - Performance UR - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2659-fa.html DO - 10.52547/armaghanj.24.6.1099 ER -