RT - Journal Article T1 - Comparison of Midwifery Students Satisfaction with the Teaching of Gynecology and Infertility by Lecture and Peer Education JF - yums-armaghan YR - 2019 JO - yums-armaghan VO - 23 IS - 6 UR - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html SP - 722 EP - 736 K1 - Lecture K1 - Peer Education K1 - Satisfaction K1 - Midwifery Students AB - چکیده: زمینه و هدف: آموزش و برنامه‌های آموزشی نقش انکارناپذیری در پیشرفت هر جامعه‌ای دارد. این مطالعه با هدف مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماری‌های زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش به وسیله همتایان انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی( 22 نفر در ترم پنجم) در سال 1396 به عنوان جامعه پژوهش بودند. این دانشجویان به عنوان نمونه پژوهش و درس 3 واحدی بیماری‌های زنان و ناباروری به عنوان مواد آموزشی تعیین شدند. نیمی‌ ‌از مواد آموزشی در هشت جلسه اول، آموزش به روش تدریس به وسیله استاد، به شیوه رایج سخنرانی و هشت جلسه دوم با روش همتایان تدریس شد. در پایان هر دو روش آموزشی از دانشجویان خواسته شد که پرسشنامه مربوط به رضایت از شیوه آموزش را نیز تکمیل کنند. از کلیه دانشجویان جهت شرکت در پژوهش رضایت‌نامه آگاهانه کسب شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ آماری تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین امتیاز کلی رضایت از روش تدریس سخنرانی استاد 74/9±77/83 و رضایت از شیوه تدریس به وسیله همتایان 58/10± 36/81 بود(49/0=p). میانگین امتیاز رضایت‌مندی از روش سخنرانی در حیطه ایجاد علاقه‌مندی و تشویق به مشارکت در یادگیری کمتر از روش آموزش همتایان(008/0=p)، درحیطه رعایت اصول و مقررات مربوط به تدریس بیشتر (005/0=p)، در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی نیز بیشتر(07/0=p) و در حیطه مناسب بودن روش تدریس و تداوم استفاده از آن با روش آموزش همتایان برابر بود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های فعال آموزشی تأثیر قابل توجهی در افزایش علاقه به یادگیری و ایجاد انگیزه در دانشجویان دارد، با این حال دانشجویان روش سخنرانی را در فهم بهتر مطالب و رعایت اصول و مقررات تدریس مؤثرتر می‌دانند. استفاده از روش آموزش همتایان به عنوان یک روش تکمیلی در آموزش پیشنهاد می‌‌شود. LA eng UL http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html M3 ER -