@ARTICLE{Maredpor, author = {Maredpor, A and Mahmoudi, A and Kharamin, SH and Papi, M and }, title = {Investigating the Relationship between Computer Games with Intelligence, Emotional Intelligence and Social Intelligence}, volume = {22}, number = {5}, abstract ={چکیده. زمینه و هدف: با توجه به رواج بازی‌های رایانه‌ای در بین کودکان و نوجوانان مطالعاتی در زمینه ارتباط این بازی‌ها و اثرات آنها در این گروه سنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانش‌آموزان شهر یاسوج انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی ـ تحلیلی بود. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهریاسوج بودند که از بین آنها ۲00 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌های هوش شناختی ریون، هوش اجتماعی ترومسو، هوش هیجانی شوت و پرسشنامه مشتمل بر متغیرهای مربوط به بازهای رایانه‌ای و دموگرافیک بود. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: از دانش‌آموزان مورد مطالعه، ۱۱۸ نفر ( ۵۹ درصد) پسر بودند، نوع بازی های کامپیوتری با جنسیت دانش‌آموزان رابطه معنی‌دار مستقیم داشته است(001/0=p). هوش اجتماعی با ساعات صرف شده برای بازی‌های رایانه‌ای رابطه معنی‌دار مستقیم داشت(001/0=p)، ولی هوش شناختی(5/0=p) و هیجانی(95/0=p) دانش‌آموزان با ساعات صرف شده برای بازی‌های رابطه معنی‌داری نداشته‌اند. نوع بازی با هوش شناختی دانش آموزان رابطه معنی‌داری نداشته(67/0=p)، ولی با هوش هیجانی(035/0=p) و هوش اجتماعی(04/0=p) دانش‌آموزان رابطه معنی‌دار مستقیم داشته‌اند. جنسیت دانش‌آموزان با هوش اجتماعی ایشان رابطه معنی‌دارمستقیم داشته(0001/0=p)، ولی با هوش شناختی(57/0=p) و هوش هیجانی(13/0=p) ایشان رابطه معنی داری نداشته اند. میران ساعات صرف شده برای بازیهای رایانه‌ای و جنسیت دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری نداشته‌اند(53/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داده که بازی‌های رایانه‌ای و نوع آنها با، بهره هوشی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی رابطه معنی‌داری وجود داشته است.نوع بازی با جنست دانش آموزان نیز رابطه داشته است، به این ترتیب که پسر ها بیشتر به بازی‌های پر تحرک و خشن و دخترها بیشتر به بازهای اجتماعی علاقه داشته‌اند، لذا پیشنهاد می‌گردد متناسب با جنسیت آنان بازی‌ها و نوع آنها ارایه شود. یافته‌های این مطالعه با اکثر مطالعه‌های مشابه هم‌خوانی داشته است }, URL = {http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.html}, eprint = {http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.pdf}, journal = {Armaghane Danesh}, doi = {}, year = {2017} }