%0 Journal Article %A Molavi, H %A Khosravi, S %A Neshat Doost, HT %A Kalantary, M %T The Effect of Teaching Communicative Patterns of Pluralistic Family on Couples Happiness %J Armaghane Danesh %V 15 %N 2 %U http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-510-fa.html %R %D 2010 %K Communicative pattern, pluralistic family, Happines, %X مقدمه و هدف: از بنیادی‌ترین موضوع‌های مطرح شده در روانشناسی مثبت‌نگر مفهوم شادی است. پژوهش‌ها نشان داده است که شادی صرف‌نظر از چگونگی به دست آوردن آن می‌تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد. افرادی که شاد هستند احساس امنیت بیشتری می‌کنند، آسان‌تر تصمیم می‌گیرند و نسبت به کسانی که با آنها زندگی می‌کنند بیشتر احساس رضایت می‌کنند. هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت‌گرا بر میزان شادی زوجین بود. مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌ ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی ‌افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز در سال 1388 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 40 زوج که بر اساس آزمون پرسشنامه تجدید نظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بی قید و شرط و محافظت کننده قرار داشتند انتخاب شدند. پرسشنامه شادکامی‌آکسفورد بر روی 40 زوج اجرا گردید و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا قرار گرفتند، ولی برای افراد گروه کنترل این آموزش ارایه نشد. مجدداً از هر دو گروه پرسشنامه شادکامی‌آکسفورد به عمل آمد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری تجزیه و تحلیل کوواریانس آنالیز شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که از نظر میزان شادکامی‌ تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد(005 0>p ). هم‌چنین تفاوت معنی‌داری بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون شادکامی ‌در دو گروه وجود داشت (0001/0>p )، ولی تعامل در بین الگوهای ارتباطی و تعامل بین الگوهای ارتباطی در دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت(05/0p>). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که گفت و شنود نقش کلیدی در میزان شادی زوجین دارد. بنابراین آموزش الگوی ارتباطی کثرت‌گرا که مبنی بر گفت و شنود بالا است در میزان شادی زوجین مؤثر است. واژه‌های کلیدی : الگوی ارتباطی، خانواده کثرت‌گرا، شادی %> http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-510-fa.pdf %P 125-133 %& 125 %! %9 Research %L A-10-1-371 %+ %G eng %@ 1728-6506 %[ 2010