@ARTICLE{Soltani, author = {Soltani, khadejeh and avafian, sedeghehsadat and Vakili, seyedmasood and }, title = {Influence of Educational Program Based on Health Belief Model in Health Beliefs in AIDS Among Students}, volume = {19}, number = {9}, abstract ={زمینه و هدف: با توجه به افزایش انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی، لزوم پیشگیری از انتقال بیماری از راه تماس جنسی، از طریق مدل‌های پیشگیری روشن می‌شود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی در خصوص ایدز در دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران بود. روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای، 77 نفر از دانش‌آموزان سال اول، دوم و سوم دبیرستان در گروه مداخله و 72 نفر در گروه شاهد از دو دبیرستان منطقه 8 مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای شامل اطلاعات جمعیت‌شناسی و سوالات مربوط به الگوی‬ اعتقاد بهداشتی بود. پس از انجام پیش‌آزمون درهر دو گروه، تنها گروه مداخله بر اساس سازه‌های مدل در خصوص رفتارهای پیشگیرانه بیماری ایدز آموزش دیدند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: علی‌رغم یکسان بودن دو گروه در آغاز مطالعه، مداخله آموزشی انجام شده براساس باور بهداشتی باعث ارتقای معنی‌دار آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارآمدی درک شده، بود(05/0p }, URL = {http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-121-fa.html}, eprint = {http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-121-fa.pdf}, journal = {Armaghane Danesh}, doi = {}, year = {2014} }