%0 Journal Article %A hasar, sA %A nikdel, f %A kharamin, sA %T The Effectiveness of Cognitive- behavioral Techniques Training on Procrastination, Stress, Anxiety and Depression of High School Female Students %J Armaghane Danesh %V 19 %N 12 %U http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-92-fa.html %R %D 2015 %K cognitive-behavioral techniques, procrastination, stress, anxiety and depression, %X چکیده زمینه و هدف: درمان شناختی رفتاری، نوعی روان‌درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می‌گذارد، نایل گردند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تکنیک‌های شناختی ـ رفتاری بر تعلل، استرس، اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان بهمئی می‌باشد. روش بررسی: روش تحقیق حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر رشته تجربی شهرستان بهمئی در سال تحصیلی 92ـ1391 می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای تصادفی تعداد60 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و به طور کاملاً تصادفی در دو گروه 30 نفری (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار جایگزین شده‌اند. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه تعلل و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DAS-21) استفاده گردید. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل مانکوا انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد نمرات پس آزمون تعلل، اضطراب و استرس در دو گروه تفاوت معنادار داشته، اما تفاوت نمرات پس آزمون دو گروه در افسردگی معنی‌دار نبوده است. نتایج در سطح (001/0>p) معنی‌دار بوده است. نتیجه‌گیری: آموزش تکنیک‌های شناختی ـ رفتاری می‌تواند باعث کاهش تعلل، اضطراب و استرس شود و روش مفیدی برای کاهش اختلالات رفتاری است. %> http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-92-fa.pdf %P 1105-1117 %& 1105 %! %9 Research %L A-10-1-21 %+ Department of Psychology, Yasuj University, Yasuj, Iran %G eng %@ 1728-6506 %[ 2015