@ARTICLE{Nooryan, author = {Nooryan, Kh and Gasparyan, Kh and Sharif, F and Zoladl, M and Moghimi, M and Hosseini, NA and }, title = {The Effects of Emotional Intelligence (EI) Items Education on Job Related Stress in Physicians and Nurses who Work in Intensive Care Units }, volume = {16}, number = {5}, abstract ={زمینه و هدف: بخش‌های مراقبت‌های ویژه یکی از محیط‌های پراضطراب برای کارکنان آن به خصوص برای پزشکان و پرستاران می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی بر استرس و اضطراب پزشکان و پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه انجام شد. روش‌بررسی: این مطالعه مداخله‌ای بر روی 106 پزشک و پرستار شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد. افراد گروه مداخله 15 مؤلفه هوش هیجانی را آموزش دیدند. در این پژوهش از پرسشنامه10 سؤالی جمعیت شناختی، پرسشنامه 20 سئوالی اضطراب موقعیتی برگر، پرسشنامه 20 سئوالی اضطرابی شخصیتی برگر و پرسشنامه 133 سئوالی هوش هیجانی باراون قبل و بعد از مداخله استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های مجذور کای و تست تی تجزیه وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین امتیاز اضطراب موقعیتی گروه مداخله قبل از آموزش 59/46 بود که پس از اجرای آموزش به 95/39 کاهش یافت. میانگین امتیاز اضطراب موقعیتی گروه شاهد قبل از مداخله 32/44بود که در پس آزمون به 76/44 افزایش یافت. این یافته‌ها نشان می‌دهد قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری بین دو گروه از نظر اضطراب موقعیتی وجود ندارد، در حالی که این تفاوت پس از مداخله معنی‌دار است(001/0=p). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که پرستاران و پزشکان استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و توانایی تأثیر گذاری آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی و اطلاعات مربوط به هوش هیجانی در محل کار می‌تواند در سازگاری با استرس و یا اضطراب شغلی تأثیر بسزایی داشته باشد. }, URL = {http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-314-fa.html}, eprint = {http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-314-fa.pdf}, journal = {Armaghane Danesh}, doi = {}, year = {2011} }