اثربخشی آموزش مدیریت شناختی ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه دختر ان نوجوان
|
فرزانه قدیری بهرام آبادی 1، فرزانه میکاییلی منیع2 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران ، f.ghadiri.92@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران |
|
چکیده: (6262 مشاهده) |
زمینه و هدف: نوجوانی دورهای مهم از رشد انسانهاست که در طول این دوره نوجوانان با عوامل استرسزای متعددی کنار میآیند. بنابراین اغلب تصور بر این است که نوجوانی زمان فشار و استرس است. استرس یکی از جنبههای زندگی روزانه نوجوانان است که می-تواند موجب مشکلات جسمی و روانشناختی گردد. هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شناختیـ رفتاری استرس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه دختران نوجوان شهر ارومیه بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون با دو گروه است. جامعه آماری شامل؛ دختران نوجوان سوم راهنمایی در محدوده سنی 15-14 سال شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و به طور کاملاً تصادفی در دو گروه 15 نفری ( یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) وارد شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و مقیاس رضایت از زندگی( مؤلفه رضایت از مدرسه) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نمرات پسآزمون بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه در دو گروه تفاوت معنیدار داشته است. تفاوت بین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و گواه در متغیر بهزیستی روانشناختی در سطح 01/0 >p معنیدار بود. تفاوت بین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروههای گواه و آزمایش در متغیر رضایت از مدرسه در سطح 05/0>p معنیدار بود. نتیجهگیری: آموزش تکنیکهای شناختی ـ رفتاری مدیریت استرس میتواند باعث ارتقاء بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه شود. میتوان از روش مدیریت شناختیـ رفتاری استرس به عنوان روشی مستقل و یا در کنار سایر درمانها در جهت افزایش رضایت از مدرسه و بهزیستی روانشناختی استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: نوجوان، مدیریت استرس، رضایت از مدرسه |
|
متن کامل [PDF 166 kb]
(1795 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/4/14 | پذیرش: 1394/4/14 | انتشار: 1394/4/14
|
|
|
|