[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 20، شماره 5 - ( 5-1394 ) ::
جلد 20 شماره 5 صفحات 443-433 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مدیریت شناختی ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دختر ان نوجوان
فرزانه قدیری بهرام آبادی 1، فرزانه میکاییلی منیع2
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران ، f.ghadiri.92@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ،ارومیه، ایران
چکیده:   (6264 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانی دوره‌ای مهم از رشد انسان‌هاست که در طول این دوره نوجوانان با عوامل استرس‌زای متعددی کنار می‌آیند. بنابراین اغلب تصور بر این است که نوجوانی زمان فشار و استرس است. استرس یکی از جنبه‌های زندگی روزانه نوجوانان است که می-تواند موجب مشکلات جسمی و روان‌شناختی گردد. هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شناختی‌ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دختران نوجوان شهر ارومیه بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون با دو گروه است. جامعه آماری شامل؛ دختران نوجوان سوم راهنمایی در محدوده سنی 15-14 سال شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 30 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و به طور کاملاً تصادفی در دو گروه 15 نفری ( یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) وارد شدند. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی و مقیاس رضایت از زندگی( مؤلفه رضایت از مدرسه) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و تی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نمرات پس‌آزمون بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه در دو گروه تفاوت معنی‌دار داشته است. تفاوت بین تفاضل نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و گواه در متغیر بهزیستی روان‌شناختی در سطح 01/0 >p معنی‌دار بود. تفاوت بین تفاضل نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های گواه و آزمایش در متغیر رضایت از مدرسه در سطح 05/0>p معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: آموزش تکنیک‌های شناختی ـ رفتاری مدیریت استرس می‌تواند باعث ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه شود. می‌توان از روش مدیریت شناختی‌ـ رفتاری استرس به عنوان روشی مستقل و یا در کنار سایر درمان‌ها در جهت افزایش رضایت از مدرسه و بهزیستی روان‌شناختی استفاده کرد. ‌‌‌
واژه‌های کلیدی: نوجوان، مدیریت استرس، رضایت از مدرسه
متن کامل [PDF 166 kb]   (1796 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/14 | پذیرش: 1394/4/14 | انتشار: 1394/4/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadiri Bahram Abadi F, Michaeli Manee F. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Psychological Well-being and School Satisfaction on Teenage Girls . armaghanj 2015; 20 (5) :433-443
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-946-fa.html

قدیری بهرام آبادی فرزانه، میکاییلی منیع فرزانه. اثربخشی آموزش مدیریت شناختی ـ رفتاری استرس بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دختر ان نوجوان. ارمغان دانش. 1394; 20 (5) :433-443

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-946-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 5 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645