[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 10، شماره 37 - ( 1-1384 ) ::
جلد 10 شماره 37 صفحات 96-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری
مسعود بحرینی 1، مسعود محمدی باغملائی ، محمد علی زارع ، شهره شهامت
1- ، msdbahreini@yahoo.com
چکیده:   (5398 مشاهده)
چکیده : مقدمه و هدف : اعتماد به نفس رکنی اساسی در سلامت روان محسوب می شود که بر عملکرد انسان، به خصوص عملکرد شغلی او تأثیر می گذارد. متأسفانه گروه زیادی از پرستاران به دلایل مختلف از جمله؛ تشویق به فرمانبرداری ، نامشخص بودن شرح وظایف و … فاقد اعتماد به نفس کافی و لازم هستند. این مشکل در زنان به دلایل فرهنگی و اجتماعی از شدت و شیوع بیشتری برخوردار است. با توجه به مطالب فوق و از آنجا که تاکنون در زمینه روشهای اصلاح این مشکل تحقیقات چندانی صورت نگرفته است ، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان دختر دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر انجام شد. مواد و روش ها : در این پژوهش نیمه تجربی در سال 1380 از بین کلیه دانشجویان پرستاری دختر (80 نفر ) دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف تعداد 22 دانشجو که دارای حداقل اعتماد به نفس بودند انتخاب گردیده و پس از همتا سازی به طریق تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش ابراز وجود به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه کنترل، آموزش خاصی ندیدند. از پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت پس از تأیید روایی و پایایی آن جهت سنجش اعتماد به نفس ، به صورت پیش آزمون ـ پس آزمون استفاده گردید. در این پژوهش از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل ، تی زوجی و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها : نمره میانگین اعتماد به نفس در گروه آزمایش به طور معنی داری از 18/7 با انحراف معیار 06/3 به 36/11 با انحراف معیار 23/10 افزایش یافت ( 05/0 < p ) . این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود. همچنین بین افزایش اعتماد به نفس با متغیرهای دموگرافیک، جز در متغیر درآمد خانواده (63/0 = r ) همبستگی معنی داری وجود نداشت . نتیجه گیری : آموزش ابراز وجود تأثیر زیادی بر بهبود و ارتقاء اعتماد به نفس گروه آزمایش داشت که با توجه به فراگیر بودن مشکل کمبود اعتماد به نفس و لزوم یافتن روشهای مقابله با آن ، توصیه می شود تحقیقات بیشتری در آینده بر روی گروههای دیگر پرستاران، به خصوص مردان انجام شود. واژه های کلیدی : اعتماد به نفس ، آموزش ابراز وجود ، دانشجوی پرستاری
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی : اعتماد به نفس، آموزش ابراز وجود، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 107 kb]   (1377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/20 | پذیرش: 1394/3/20 | انتشار: 1394/3/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahreini M, Mohammadi Baghmallaei M, Zare M, Shahamat S. Effect of Assertiveness Training on Self-esteem on Nursing Students. armaghanj 2005; 10 (37) :89-96
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-810-fa.html

بحرینی مسعود، محمدی باغملائی مسعود، زارع محمد علی، شهامت شهره. تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری . ارمغان دانش. 1384; 10 (37) :89-96

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-810-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 37 - ( 1-1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645