:: دوره 18، شماره 9 - ( 9-1392 ) ::
جلد 18 شماره 9 صفحات 786-777 برگشت به فهرست نسخه ها
تاًثیر آموزش شیوه های مقابله با استرس بر میزان استرس،اضطراب و افسردگی در بیماران خاص
فضل اله فاطمیان راد 1، نجمه مستنبط ، محمد ذوالعدل
1- ، Fatemyan321@yahoo.com
چکیده:   (4933 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: عدم آگاهی و ترس از درمان، زمینه مناسبی را جهت بروز و تشدید واکنش های روانی به وجود می‌آورد، که لازم است افراد شیوه های مقابله ای مناسب را یاد بگیرند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش شیوه‌های مقابله با استرس بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران خاص بود. روش بررسی: این پژوهش کارآزمایی بالینی بر روی 30 نفر از بیماران خاص مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به صورت پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه اختصاصی افسردگی، اضطراب و استرس داس 42 لاویبوند و پرسش نامه دموگرافیک بود. برای گروه آزمون 7 جلسه 5/1 ساعته کلاس آموزش شیوه‌های مقابله با استرس برگزار شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری مجذور کای، تی وابسته و مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از مداخله بین دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی‌داری در میزان افسردگی، اضطراب و استرس وجود نداشت، اما بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی‌داری در میزان استرس(1/23قبل از مداخله به 5/17بعداز مداخله) و اضطراب (15 قبل از مداخله به 9/10بعداز مداخله) مشاهده شد(05/0p<). نتیجه‌گیری: آموزش شیوهای مقابله در کاهش استرس و اضطراب بیماران خاص مؤثر بوده و می‌تواند سبب کاهش نسبی افسردگی این بیماران شود. واژه های کلیدی: بیماران خاص، شیوه های مقابله، افسردگی، اضطراب، استرس
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: بیماران خاص، شیوه های مقابله، افسردگی، اضطراب، استرس
متن کامل [PDF 513 kb]   (1933 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/16 | پذیرش: 1394/2/16 | انتشار: 1394/2/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 9 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها