چکیده
زمینه و هدف: خودکارآمدی و جایگاه مهار از جمله متغیرهای مهمی است که در سه دهه گذشته توجه محققان حیطههای مختلف را به خود جلب کرده است. هدف این مطالعه تعیین جایگاه مهار و خودکارآمدی عمومیدانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 737 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های منبع کنترل راتر و خودکارآمدی عمومی را تکمیل نمودند. دادهها با آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی، تی مستقل و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در حدود 47 درصد از دانشجویان جایگاه مهار بیرونی داشتند. میانگین نمره خودکارآمدی عمومیپسران به طور معنیداری بالاتر از دختران بود(05/0p<). به طور کلی 5/65 درصد از دانشجویان برگزاری دوره آموزشی خودکارآمدی را ضروری میدانستند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت جایگاه مهار درونی برای ارائه دهندگان خدمات سلامتی و از آنجا که درصد بالایی از دانشجویان جایگاه مهار بیرونی داشتند لازم است دوره های آموزشی ارتقاء خودکارآمدی و تغییر جایگاه مهار بیرونی به درونی بویژه جهت دختران دانشجو برگزار گردد.
واژههای کلیدی: خودکارآمدی عمومی، جایگاه مهار، دانشجویان
Amidi Mazaheri M, Hosseini M. Locus Of Control And General Self-Efficacy In Students Of Isfahan University Of Medical Sciences. armaghanj 2013; 18 (2) :115-125 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-370-fa.html
عمیدی مظاهری مریم، سادات حسینی مینا. جایگاه مهار و خودکارآمدی عمومیدانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. ارمغان دانش. 1392; 18 (2) :115-125