[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 5 - ( 6-1392 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 410-419 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش آموزش ایفای نقش و کلاسیک در زمینه بهداشت قاعدگی بر رفتار دختران مدارس راهنمایی
رحیم استوار، محمد فرارویی، فریبا محامد1
1- ، mahamedfariba@yahoo.com
چکیده:   (3292 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: توجه به ابعاد مختلف بهداشت دوران بلوغ نقش مهمی در سلامت دختران و در نهایت سلامت باروری آینده آنان دارد. هدف این مطالعه مقایسه تأثیر دو روش آموزش ایفای نقش و کلاسیک در زمینه بهداشت قاعدگی بر رفتار دختران مدارس راهنمایی بود. روش بررسی: این مطالعه تجربی، نیاز‌های آموزشی دوران بلوغ دختران دوره راهنمایی را با روش مصاحبه، بررسی می‌کند. در این مطالعه دو مدرسه راهنمایی دخترانه به صورت تصادفی انتخاب شده و دانش‌آموزان این مدارس (هر مدرسه 60 نفر) پرسشنامه آگاهی، نگرش و چک لیست عملکرد در زمینه بهداشت دوران بلوغ را تکمیل نمودند. سپس یکی از مدارس جهت انجام مداخلات آموزشی به صورت تصادفی انتخاب شده و مدرسه دیگر به عنوان شاهد مورد بررسی قرار گرفت. پس از گروه‌بندی دانش‌آموزان به چهار زیر گروه 15 نفره، در گروه مداخله طی چهار جلسه به شیوه ایفای نقش، پرسش و پاسخ وسخنرانی مداخله انجام شد. در مدرسه گروه شاهد به همان تعداد دانش‌آموزان از طریق آموزش کلاسیک (سخنرانی)، آموزش در مورد بهداشت بلوغ را دریافت نمودند. نتایج مداخله در دو گروه با هم مقایسه شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری تی دانشجویی، تی تست مستقل و زوج و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: دانش، نگرش و عملکرد دختران راهنمایی در خصوص بهداشت قاعدگی، قبل و بعد از مداخله و اجرای روش آموزشی ایفای نقش به طور معنی‌‌داری افزایش یافت(05/0>p). به این ترتیب که میانگین نمره آگاهی قبل از مداخله در گروه ایفای نقش53/1±35/2 و پس از مداخله 1/11± 25/4 بود. میانگین نمره نگرش قبل از مداخله1/33±83/2 و پس از مداخله 27/1±96/3 بود. میانگین نمره عملکرد قبل از مداخله34/2±04/6 و پس از مداخله 55/1±61/8 بود، در حالی که در گروه کلاسیک اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد(05/0
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: آموزش، دوران بلوغ، بهداشت قاعدگی، ایفای نقش، روش کلاسیک
متن کامل [PDF 486 kb]   (1235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/7 | پذیرش: 1394/2/7 | انتشار: 1394/2/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostovar R, Fararuie M, Mohamed F. Comparison of Classic vs. Role plays Teaching Methods on the Menstrual Hygiene Behavior of Secondary School Girls in Iran. Armaghane danesh. 2013; 18 (5) :410-419
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-333-fa.html

استوار رحیم، فرارویی محمد، محامد فریبا. مقایسه تأثیر دو روش آموزش ایفای نقش و کلاسیک در زمینه بهداشت قاعدگی بر رفتار دختران مدارس راهنمایی . ارمغان دانش. 1392; 18 (5) :410-419

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-333-fa.html



دوره 18، شماره 5 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4217