:: دوره 27، شماره 6 - ( 8-1401 ) ::
جلد 27 شماره 6 صفحات 770-758 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد
احمد علمداری1 ، سنجر سلاجقه 2، نوید فاتحی راد1 ، زهرا شکوه1 ، امین نیک پور1
1- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران ، Salajeghe_187@yahoo.com
چکیده:   (845 مشاهده)
زمینه و هدف: ارایه، پی‌ریزی، درک و حفظ توسعه سازمانی و کیفیت خدمات برتر از اصلی‌ترین مسایل مورد توجه امروزی هر سازمانی به شمار می‌رود. در مواجهه با فشار دایمی رقابت، ارایه دهندگان خدمات پزشکی و درمانی که تعداد آنها در حال افزایش است، دریافته‌اند که ارایه کیفیت خدمات مناسب در بخش بهداشت و درمان مهم‌ترین عامل در جذب بیماران و تضمین موفقیت آینده است. لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی ـ پیمایشی می‌باشد که در سال 1401 به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری آن را 256 نفر از مدیران ارشد و میانی شاغل در بخش های بیمارستانی دانشگاه تشکیل می­دهد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 153 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات تحقیق، شامل سه پرسشنامه استاندارد؛ توسعه یافتگی، کیفیت خدمات و ساختار سازمانی یادگیرنده بود. برای مطالعه پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شده است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، مجذور کای، کیسر مایر آلکین و کرویت بارتلت و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد که بیشترین اثرگذاری مستقیم توسعه یافتگی سازمانی بر کیفیت خدمات با بارعاملی(73/0) بوده و بعد از آن با بارعاملی(69/0) بر ساختار یادگیرنده می‌باشد، هم‌چنین نیز توسعه یافتگی با بار عاملی(52/0) از طریق ساختار یادگیرنده بر کیفیت خدمات تأثیر می­گذارد. هم‌چنین بر اساس یافته تحقیق، توسعه یافتگی سازمانی از طریق ساختار یادگیرنده تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر کیفیت خدمات دارد و بین توسعه یافتگی سازمان با ساختار یادگیرنده و کیفیت خدمات رابطه معنی‌داری وجود دارد.

نتیجه­گیری: دانشگاه برای تحقق کیفیت خدمات در بین کارکنان، باید عوامل توسعه یافتگی سازمانی را در حوزه­های درون سازمانی و تعاملات بیرونی نهادینه و هم‌چنین به ارتقاء ساختار سازمانی یادگیرنده توجه نماید.

 
واژه‌های کلیدی:  توسعه یافتگی سازمان، کیفیت خدمات، ساختار سازمانی یادگیرنده
متن کامل [PDF 264 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1401/3/21 | پذیرش: 1401/7/20 | انتشار: 1401/8/3



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 6 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها