زمینه و هدف: یکی از مهمترین عوامل پیشگویی کننده رفتار، خودکارآمدی درک شده است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیهای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی بود.
روشبررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 78 دختر نوجوان 16-12 ساله دچار چاقی و اضافه وزن که به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و کنترل تقسیم شدند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد کلارک جمعآوری شد. چهار جلسه برنامه آموزشی برای گروه آزمون اجرا شد و نتایج حاصل بعد از مداخله، در هر دو گروه بررسی شد. دادهها با آزمونهای آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بعد از مداخله تفاوت معنیداری در گویههای فشار اجتماعی، دسترسی به غذا و تجربه هیجانهای مثبت در گروه آزمون مشاهده شد(05/0p<)، ولی در گویههای تجربه هیجانهای منفی و احساس ناراحتیهای جسمیتفاوت معنیداری مشاهده نشد(05/0p>). در گروه کنترل این تفاوت در هیچ کدام از گویهها معنیدار نبود(05/0p>).
نتیجهگیری: استفاده از فنون مداخله از قبیل برنامههای ارتقای خودکارآمدی، نتایج مثبتی در تشویق نوجوانان به انتخاب سبک زندگی سالم داشته و به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در آنان کمک مینماید.
Peyman N, Ezzati Rastegar K, Taghipour A, Esmaily H. Effect of Education on the Weight Self-Efficacy lifestyle among Adolescent Girls with Overweight and Obesity. armaghanj 2012; 17 (2) :117-128 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-299-fa.html
پیمان نوشین، عزتی رستگار خدیجه، تقیپور علی، اسماعیلی حبیب اله. تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیهای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی . ارمغان دانش. 1391; 17 (2) :117-128