اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب و خشم دانش-آموزان
|
اعظم کاظمی1 ، عادل پیمان2 ، سید ولی کاظمی رضایی 3، اعظم صالحی1 |
1- گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 3- گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، vali.kazemi1988@gmail.com |
|
چکیده: (3816 مشاهده) |
زمینه و هدف: در دوران مدرسه دانشآموزان همزمان با تغییرات جسمانی و شناختی، تغییرات عاطفی و هیجانی زیادی از جمله اضطراب و خشم را تجربه میکنند که اگر خارج از کنترل باشند، میتواند روابط میان فردی را تحت تأثیر قرار داده و مخرب باشند. ازآنجا که برای سنین کودکی و نوجوانی آموزش تنظیم هیجان یک نکته اساسی فراموش شده در آموزش و پرورش است، هدف از این پژوهش تعیین و بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی، بر کاهش اضطراب و خشم دانشآموزان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمونـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1397ـ1396 بودند. از بین این دانش آموزان، 36 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب بک(1990) و مقیاس خشم نواکو(1986) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جلسه درمانی آموزش تنظیم هیجان مبتنی رفتاردرمانی دیالکتیکی به مدت 9 جلسه 90 دقیقهای به صورت هفتهای یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب (001/0p<؛077/14=F) و خشم (004/0p<؛422/7=F) دانشآموزان مؤثر بوده است، بدین معنا که در پسآزمون میانگین نمرات اضطراب(57/4=SD؛ 10/23=M) و خشم(33/1=SD؛ 06/38=M) دانشآموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری را نشان داد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتوان گفت که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش اضطراب و خشم دانشآموزان میشود و میتوان برای پیشگیری و کاهش اضطراب و خشم دانشآموزان از این روش درمانی استفاده کرد.
|
|
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، رفتاردرمانی دیالکتیکی، اضطراب، خشم، دانشآموزان |
|
متن کامل [PDF 2132 kb]
(1097 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1398/5/16 | پذیرش: 1399/3/7 | انتشار: 1399/6/15
|
|
|
|