:: دوره 25، شماره 4 - ( 6-1399 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 465-451 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب و خشم دانش-آموزان
اعظم کاظمی1 ، عادل پیمان2 ، سید ولی کاظمی رضایی 3، اعظم صالحی1
1- گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، vali.kazemi1988@gmail.com
چکیده:   (3816 مشاهده)
زمینه و هدف: در دوران مدرسه دانش­آموزان هم‌زمان با تغییرات جسمانی و شناختی، تغییرات عاطفی و هیجانی زیادی از جمله اضطراب و خشم را تجربه می­کنند که اگر خارج از کنترل باشند، می­تواند روابط میان فردی را تحت تأثیر قرار داده و مخرب باشند. ازآنجا که برای سنین کودکی و نوجوانی آموزش تنظیم هیجان یک نکته اساسی فراموش‌ شده در آموزش‌ و پرورش است، هدف از این پژوهش تعیین و بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی، بر کاهش اضطراب و خشم دانش­آموزان بود.
 
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون‌ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1397ـ1396 بودند. از بین این دانش آموزان، 36  نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ اضطراب بک(1990) و مقیاس خشم نواکو(1986) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. جلسه درمانی آموزش تنظیم هیجان مبتنی رفتاردرمانی دیالکتیکی به مدت 9 جلسه 90 دقیقه­ای به ‌صورت هفته­ای یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه ‌و تحلیل شدند. 
 
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب (001/0p<؛077/14=F) و خشم (004/0p<؛422/7=F) دانش­آموزان مؤثر بوده است، بدین معنا که در پس­آزمون میانگین نمرات اضطراب(57/4=SD؛ 10/23=M)  و خشم(33/1=SD؛ 06/38=M) دانش­آموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی‌داری را نشان داد. 
 
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر می‌توان گفت که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش اضطراب و خشم دانش­آموزان می‌شود و می‌توان برای پیشگیری و کاهش اضطراب و خشم دانش‌آموزان از این روش درمانی استفاده کرد.
 
 
 
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، رفتاردرمانی دیالکتیکی، اضطراب، خشم، دانش­آموزان
متن کامل [PDF 2132 kb]   (1097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/5/16 | پذیرش: 1399/3/7 | انتشار: 1399/6/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 4 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها