[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 7-1391 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 369-359 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبک‌های مقابله‌ای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز
رویا طاهری، کرامت اله زندی قشقایی، نازنین هنرپروران
چکیده:   (5187 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه افراد در برخورداری از سبک‌های مقابله با استرس متفاوت می‌باشند، هدف این مطالعه مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبک‌های مقابله‌ای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز بود. روش بررسی: در این مطالعه همبستگی تعداد234 نفر از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز به روش تصادفی ساده در سال 90- 89 انتخاب شدند. از این تعداد229نفر(91 پسر و 119 دختر) به سئوالات سه پرسشنامه ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنروفیتزپاتریک، پرسشنامه خود پنداره مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا، اندلر و پارکر پاسخ دادند. داده‌ها با آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خود پنداره با مؤلفه‌های سبک‌های مقابله‌ای در دو گروه دانشجویان دختر و پسر رابطه معنی‌داری وجود داشت. در گروه دختران سبک‌های مقابله ای مسأله مدار و سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله‌ای هیجان مدار با متغیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنی‌داری بود(05/0p<). در گروه پسران سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله هیجان مدار با متغیر هم‌نوایی دارای رابطه مثبت و معنی‌داری بود. همچنین در ارتباط با متغیر خودپنداره نتایج نشان داد که این متغیر در گروه دختران با سبک مقابله‌ای مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و معنی‌داری بود، اما در گروه پسران، متغیر خودپنداره تنها با متغیر سبک اجتنابی دارای رابطه مثبت و معنی‌داربود(05/0p<). هم‌چنین در سبک مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنی‌داری بین دو گروه دختران و پسران مشاهده شد، به این ترتیب که در گروه دختران سبک مقابله هیجان مدار(48/51) بیشتر از نمره این سبک در گروه پسران(18/48 )بود(05/0p<). نتیجه‌گیری: الگوهای ارتباطی خانواده و خودپنداره در ایجاد سبک‌های مقابله‌ای اثر بخش است، بنابراین شیوه‌های آموزش و ارتقاء متغیرهای یاد شده در خانواده‌ها، به خصوص برای جوانان ضروری و لازم است.
واژه‌های کلیدی: الگوی ارتباطی خانواده، خودپنداره، سبک مقابله ای
متن کامل [PDF 492 kb]   (2262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/30 | پذیرش: 1394/1/30 | انتشار: 1394/1/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri R, Zandi ghashghaei K, Honarparvaran N. The Comparison of Relationship between Family Communication Patterns and Self Concept with Coping Styles in Male and Female Students. ارمغان دانش. 2012; 17 (4) :359-369
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-249-fa.html

طاهری رویا، زندی قشقایی کرامت اله، هنرپروران نازنین. مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبک‌های مقابله‌ای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز. ارمغان دانش. 1391; 17 (4) :369-359

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 7-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4422