|
بررسی کیفیت خدمات درمانی پس از اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای شهر یاسوج
|
راضیه محمدحسینی سروک1 ، غلام سجادی خواه2  |
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران، 2- گروه مدیریت دولتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Gholam.sajadikhah@yahoo.com |
|
|
چکیده: (6876 مشاهده) |
چکیده
زمینه و هدف: برنامه تحول نظام سلامت در هشت گام، پاسخ دولت به مطالبات آسیبپذیر در بخش بهداشت و درمان در جامعه میباشد و کیفیت خدمات عامل مهمی برای رشد، موفقیت و ماندگاری سازمان است. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی کیفیت خدمات درمانی پس از اجرای برنامه تحول سلامت در بیمارستانهای شهر یاسوج بود.
روش بررسی: جامعه آماری این مطالعه توصیفی در بیمارستان شهید بهشتی 380 بیمار، بیمارستان شهید رجایی 150 بیمار و بیمارستان امام سجاد 300 بیمار بود که طبق جدول مورگان در بیمارستان شهید بهشتی 181 بیمار، شهید رجایی 108 بیمار و امام سجاد 169 بیمار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تمامیآزمودنیها پرسشنامه وضعیت اجرای طرح نظام سلامت و کیفیت خدمات درمانی را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: بین نظام سلامت و کیفیت خدمات درمانی رابطه معنیداری وجود داشت(001/0=p)، همچنین کیفیت خدمات درمانی با کاهش میزان پرداختی بیماران(001/0=p)، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم (001/0=p)، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای دولتی(001/0=p)، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانها(001/0=p) و ارتقای کیفیت خدمات ویزیت(001/0=p) در بیمارستانهای دولتی شهر یاسوج رابطه معنیداری یافت شد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد کیفیت خدمات درمانی پس از اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای شهر یاسوج بهبود یافته است.
|
|
| واژههای کلیدی: نظام سلامت، کیفیت خدمات درمانی، بیمارستان، طرح تحول |
|
|
متن کامل [PDF 468 kb]
(1677 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/9/19 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/12/7
|
|
|
|
|
|