[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 23، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 349-334 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر فراهم سازی(محیط آموزشی و فعالیت بدنی) محیط روی بهبود حرکتی کودکان دارای اختلالات ذهنی
مرتضی همایون نیا فیروزجاه 1، محمود شیخ2 ، رسول حمایت طلب2 ، شهناز شهربانیان3
1- گروه رفتارحرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mortezahomayoun@gmail.com
2- گروه رفتارحرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- گروه آسیب‌شناسی ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده:   (4039 مشاهده)
چکیده:
زمینه و هدف: مطالعه‌های محدودی به بررسی رابطه بین رشد حرکتی و قابلیت محیط در کودکان دارای اختلال ذهنی در دنیا پرداخته است، هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر فراهم‌سازی(محیط آموزشی و فعالیت بدنی) محیط روی بهبود حرکتی کودکان دارای اختلالات ذهنی6 تا 9 ساله بود.
 
مواد و روش‌ها: این تحقیق کاربردی و از نوع تجربی(مداخله‌ای) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 175 کودک دارای اختلال ذهنی6 تا 9 ساله شهرستان بابل درسال1396 بودند. با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر بابل از این تعداد، 50 دانش‌آموز پسر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در یکی از گروه‌های آزمایش یا کنترل قرار گرفتند(25 نفر در هر گروه). برای ارزیابی مهارت‌های حرکتی کودکان از آزمون تبحر حرکتی بروینینکزـ اوزرتسکی استفاده شد. داده‌ها با روش آماری آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 
یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان داد که فراهم سازها در بهبود مهارت‌های حرکتی از جمله هماهنگی اندام فوقانی، چابکی، تعادل، سرعت پاسخ و قدرت تأثیر داشته است(01/0p<). هم‌چنین نتایج این تحقیق نشان داد که فراهم‌سازها در متغیرهای کنترل بیناییحرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیری نداشتند(01/0p>). هم‌چنین نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت معنی‌د‌اری بین میانگین برآورد شده نمرات پس‌آزمون بهبود حرکتی در بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد(01/0p>).
 
نتیجه‌گیری: می‌توان به محیط وتوانایی‌های محیطی و استفاده از روش‌های مناسب فراهم سازی در جهت افزایش قابلیت‌های رشد حرکتی کودکان دارای اختلال ذهنی توجه ویژه داشت. با به کارگیری روش‌های فراهم‌سازی و با بهره‌مندی از قابلیت محیط از بسیاری از روش‌های دارویی و عوارض ناشی از مصرف آنها می‌توان جلوگیری کرد. 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: فراهم‌سازها، محیط آموزشی، فعالیت بدنی، بهبودحرکتی، کودکان دارای اختلال ذهنی
متن کامل [PDF 185 kb]   (932 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/4/26 | پذیرش: 1397/4/27 | انتشار: 1397/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Homaynnia Firoozjah M, Sheikh M, Hemayat tlab R, Shahnaz S. The Effect of Provision (Educational Environment and Physical Activity) on the Improvement of Motor Moments in Children with Mental Disorders . armaghanj 2018; 23 (3) :334-349
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1879-fa.html

همایون نیا فیروزجاه مرتضی، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، شهربانیان شهناز. تأثیر فراهم سازی(محیط آموزشی و فعالیت بدنی) محیط روی بهبود حرکتی کودکان دارای اختلالات ذهنی . ارمغان دانش. 1397; 23 (3) :334-349

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1879-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645