[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 22 شماره 5 صفحات 663-673 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی
علیرضا ماردپور 1، آرمین محمودی2، شیرعلی خرامین3، مریم پاپی2
1- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، dehlidena@yahoo.com
2- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (628 مشاهده)
چکیده.
زمینه و هدف: با توجه به رواج بازی‌های رایانه‌ای در بین کودکان و نوجوانان مطالعاتی در زمینه ارتباط این بازی‌ها و اثرات آنها در این گروه سنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانش‌آموزان شهر یاسوج انجام شد.
 
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی ـ تحلیلی بود. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهریاسوج بودند که از بین آنها ۲00 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌های هوش شناختی ریون، هوش اجتماعی ترومسو، هوش هیجانی شوت و  پرسشنامه مشتمل بر متغیرهای مربوط به بازهای رایانه‌ای و دموگرافیک بود. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون  انجام شد.
 
یافتهها: از دانش‌آموزان مورد مطالعه، ۱۱۸ نفر ( ۵۹ درصد) پسر بودند،  نوع بازی های کامپیوتری با جنسیت دانش‌آموزان رابطه معنی‌دار مستقیم داشته است(001/0=p). هوش اجتماعی با ساعات صرف شده برای بازی‌های رایانه‌ای رابطه معنی‌دار مستقیم داشت(001/0=pولی هوش شناختی(5/0=p) و هیجانی(95/0=p) دانش‌آموزان با ساعات صرف شده برای بازی‌های رابطه معنی‌داری نداشته‌اند. نوع بازی با هوش شناختی دانش آموزان رابطه معنی‌داری نداشته(67/0=p ولی با هوش هیجانی(035/0=p)  و هوش اجتماعی(04/0=p) دانش‌آموزان رابطه معنی‌دار مستقیم داشته‌اند. جنسیت دانش‌آموزان با هوش اجتماعی ایشان رابطه معنی‌دارمستقیم داشته(0001/0=p ولی با هوش شناختی(57/0=p) و هوش هیجانی(13/0=p) ایشان رابطه معنی داری نداشته اند.  میران ساعات صرف شده برای بازیهای رایانه‌ای و جنسیت دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری نداشته‌اند(53/0=p).
 
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده که بازی‌های رایانه‌ای و نوع آنها با،  بهره هوشی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی رابطه معنی‌داری وجود داشته است.نوع بازی با جنست دانش آموزان نیز رابطه داشته است، به این ترتیب که پسر ها بیشتر به بازی‌های پر تحرک و خشن و دخترها بیشتر به بازهای اجتماعی علاقه داشته‌اند، لذا پیشنهاد می‌گردد متناسب با جنسیت آنان بازی‌ها و نوع آنها ارایه شود. یافته‌های این مطالعه با اکثر مطالعه‌های مشابه هم‌خوانی داشته است
 
  
 
واژه‌های کلیدی: بازی‌های رایانه‌ای، هوش شناختی، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، دانش‌آموزان راهنمایی
متن کامل [PDF 379 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maredpor A, Mahmoudi A, Kharamin S, Papi M. Investigating the Relationship between Computer Games with Intelligence, Emotional Intelligence and Social Intelligence. Armaghane danesh. 2017; 22 (5) :663-673
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.html

ماردپور علیرضا، محمودی آرمین، خرامین شیرعلی، پاپی مریم. ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی . ارمغان دانش. 1396; 22 (5) :663-673

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.html



دوره 22، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638