[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 22 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بازیهای رایانه ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی
علیرضا ماردپور 1، آرمین محمودی، شیرعلی خرامین، مریم پاپی
1- استادیار ، dehlidena@yahoo.com
چکیده:   (208 مشاهده)

چکیده.

زمینه و هدف:

 تاثیر بازی های رایانه ای در سه دهه گذشته موضوع بحث بین دانشمندان، توسعه دهندگان، دانشگاهیان، رسانه ها، مورخان، روانشناسان و جامعه شناسان بوده است. تولید روز افزون این بازیها و افزایش پیچیدگی آنها، سبب  افزایش محبوبیت این بازیها شده است. بازیهای ویدیویی _رایانه ای، محصولاتی فرهنگی و از جمله رسانه های همگانی به شمار می روند و از این رو اهمیت اجتماعی فراوانی دارند و برای بسیاری از کودکان و نوجوانان نخستین گام ورود به جهان فناوری رایانه به شمار می روند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازیهای رایانه ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانش آموزان شهر یاسوج انجام شد.

روش کار:

 این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود.. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهریاسوج بودند که از بین آنها ۲00 نفر با روش نمونه گیری دو مرحله ای تصادفی انتخاب شدند ابزار جمع آوری داده ها،  پرسشنامه های:  هوش شناختی ریون، هوش اجتماعی ترومسو، هوش هیجانی شوت و  پرسشنامه مشتمل بر متغیرهای مربوط به باز های رایانه ای و دموگرافیک بود. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه     22 و از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه وضریب همبستگی پیرسون  انجام شد.

یافتهها:

از دانش آموزان مورد مطالعه، ۱۱۸ نفر ( ۵۹٪) پسران بودند،  نوع بازی های کامپیوتری با جنسیت دانش آموزان رابطه معنی داری داشته است. هوش اجتماعی با ساعات صرف شده برای بازیهای رایانه ای رابطه معنی داری داشت ولی هوش شناختی و هیجانی دانش آموزان با ساعات صرف شده برای بازیهای رابطه معنی داری نداشته اند. نوع بازی و هوش شناختی دانش آموزان رابطه معنی داری نداشته ولی با هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانش آموزان رابطه معنی داری داشته اند. جنسیت دانش آموزان با هوش اجتماعی ایشان رابطه معنی داری داشته ولی با هوش شناختی و هوش هیجانی ایشان رابطه معنی داری نداشته اند.  میران ساعات صرف شده برای بازیهای رایانه ای و جنسیت دانش آموزان رابطه معنی داری نداشته اند.

نتیجهگیری:

 نتایج پژوهش نشان داده که بازیهای رایانه ای و نوع آنها با،  بهره هوشی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی رابطه معناداری وجود داشته است.نوع بازی با جنست دانش آموزان نیز رابطه داشته است، به این ترتیب که پسر ها بیشتر به بازی های پر تحرک و خشن و دختر ها بیشتر به بازهای اجتماعی علاقه داشته اند. یافته های این مطالعه با اکثر مطالعات مشابه همخوانی داشته است

واژه‌های کلیدی: بازیهای رایانه ای، هوش شناختی، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، دانش آموزان راهنمایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maredpoor A, Kharamin S, Papi M. The relationship computer games with IQ, emotion, intelligens and social intelligens . Armaghane danesh. 2017; 22 (5)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.html
ماردپور علیرضا، محمودی آرمین، خرامین شیرعلی، پاپی مریم. بررسی ارتباط بازیهای رایانه ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی . ارمغان دانش. 1396; 22 (5)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.html

دوره 22، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.075 seconds with 803 queries by yektaweb 3571