[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 22 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تخریب شناختی در کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد
دکتر منیژه فیروزی 1، خانم زهرا آزادفر2
1- استادیار دانشگاه تهران ، mfiroozy@ut.ac.ir
2- کارشناس ارشد دانشگاه تهران
چکیده:   (260 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: سرطان کودکی با اختلالی کشنده تداعی می شود و به دلیل پژوهشهای بی شماری که در مورد آسیبهای روان شناختی کودکان مبتلا به سرطان انجام شده، پیشداوری بیشتری به این گروه معطوف شده است. هدف این پژوهش مقایسه گروه کودکان مبتلا به سرطان و گروه کودکان مبتلا به بیماری هموفیلی بود.
روش بررسی: این مطالعۀ علی-مقایسه‌ای بر روی 50 کودک مبتلا به هموفیلی، 50 کودک مبتلا به لوسمی حاد و 50 کودک سالم در محدودۀ سنی 12-7 سال مراجعه‌کننده به بیمارستان مفید انجام گرفت. در این پژوهش جهت ارزیابی عملکرد حافظۀ فعال از نرم‌افزار آزمون حافظۀ فعال ان‌بک (N-Back)، به منظور بررسی نگهداری توجه از آزمون عملکرد پیوسته (CPT) و برای بررسی کارکردهای اجرایی گروه‌های مورد مطالعه از آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (WSCT) استفاده شده است. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس تک متغیری، آزمون کروسکال والیس و آزمون یومن-ویتنی داده ها تحلیل شدند.
یافته ها: کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد در آزمون حافظۀ فعال ان‌بک در متغیرهای پاسخ درست و بدون پاسخ، ضعیف‌تر از کودکان سالم عمل کردند (001/0 >P) اما در متغیر زمان واکنش تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مقایسۀ نگهداری توجه، کودکان مبتلا به هموفیلی در متغیرهای خطای ارائۀ پاسخ، خطای حذف و تعداد پاسخ صحیح ضعیف‌تر از کودکان سالم عمل کردند (001/0 >P)؛ اما تفاوت معناداری در متغیر زمان واکنش بین این دو گروه از کودکان بیمار مشاهده نشد. نتایج نشان داد کودکان مبتلا به هموفیلی در متغیر  کارکردهای اجرایی از جمله تعداد طبقات، درصد خطاها، درصد صحیح ها و خطای درجاماندگی ضعیف‌تر از کودکان مبتلا به لوسمی حاد عمل کردند. کودکان مبتلا به هموفیلی در برخی شاخص ها با کودکان مبتلا به لوسمی حاد تفاوت نداشتند (مانند حافظۀ فعال) و در برخی موارد از آنها عملکرد بدتری داشتند (مانند کارکردهای اجرایی) و هر دو گروه نسبت به گروه کودکان سالم عملکرد ضعیف تری نشان دادند.
بحث و نتیجه گیری: تصور می شود که به دلیل وخامت لوسمی در مقایسه با بیماری هموفیلی، پیامدها و آسیب های شناختی آن وخیم تر باشد، در حالی که پژوهش نشان داد بیماریهای مزمن دیگر مانند هموفیلی می توانند آسیبهای شناختی در همان حد و بدتر ایجاد کنند. نتایج این پژوهش، تاکید می کند، برای کودکانی با بیماریهای مزمن مربط با اختلالات خونی، مداخلات شناختی ضروری است.
 

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه: حافظۀ فعال، نگهداری توجه، کارکردهای اجرایی، هموفیلی، لوسمی لنفوبلاستیک حاد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firoozi M, Azadfar Z. Cognitive impairment in children with hemophilia and children with acute Lymphoblastic leukemia (ALL): Comparison of children with hemophilia and leukemia with healthy children. Armaghane danesh. 2018; 22 (6)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1674-fa.html

فیروزی منیژه، آزادفر زهرا. تخریب شناختی در کودکان مبتلا به هموفیلی و کودکان مبتلا به لوسمی حاد . ارمغان دانش. 1396; 22 (6)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1674-fa.html



دوره 22، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 804 queries by yektaweb 3604