[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 2 - ( خرداد و تير 1396 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 22 شماره 2 صفحات 0-0
اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری دانش‏آموزان تحت سرپرستی بهزیستی
چکیده:   (62 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر مطالعه­ی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری دانش‏آموزان تحت سرپرستی بهزیستی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش‏آموزان دختر تحت سرپرستی بهزیستی در شهر یاسوج در سال 1394(2120=N) بود. در این پژوهش با استفاده از شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده 40 دانش­آموز تحت سرپرستی بهزیستی در دو گروه آزمایشی و کنترل(برای هر زیر گروه 20 نفر)  به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران(2005) استفاده شد و پروتکل درمان شناختی- رفتاری بر روی دانش­آموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از آزمون مانووا، درمان شناختی- رفتاری در مرحله پس­آزمون بر اشتیاق عاطفی، بر اشتیاق شناختی، و اشتیاق رفتاری و اشتیاق تحصیلی، اثر معنی­داری داشت. اندازه اثر درمان شناختی- رفتاری بر اشتیاق تحصیلی 67/0 می­باشد. با توجه به یافته­ی حاصل شده می­توان گفت که استفاده مستقیم و غیرمستقیم از آموزش­های شناختی – رفتاری می­تواند در جهت مایل و مشتاق کردن دانش­آموزان به تحصیل و مدرسه کمک کننده باشد.  

واژه‌های کلیدی: درمان شناختی- رفتاری، اشتیاق تحصیلی، ا دانش‌آموزان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness Cognitive - behavioral enthusiasm emotional, cognitive and behavioral Students under the supervision of the State Welfare Organization. Armaghane danesh. 2017; 22 (2)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1317-fa.html
اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری دانش‏آموزان تحت سرپرستی بهزیستی. ارمغان دانش. 1396; 22 (2)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1317-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 22، شماره 2 - ( خرداد و تير 1396 )
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 782 queries by yektaweb 3385