[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 2 - ( خرداد و تير 1396 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 230-241 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان تحت سرپرستی بهزیستی
مسلم عباسی1، آمنه ایرجی 2، کاظم خزان3، داریوش عظیمی4
1- 1گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
2- گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران، ، : Amaneh.iraji@gmail.co
3- گروه مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران،
4- گروه مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
چکیده:   (379 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان، از مسائل مورد توجه مدیران آموزشی مدارس است که یکی از عوامل کلیدی مؤثر در آن اشتیاق تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر اشتیاق تحصیلی دانش‏آموزان تحت سرپرستی بهزیستی بود.
 
 روش بررسی: این یک مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش‏آموزان دختر تحت سرپرستی بهزیستی درشهر یاسوج در سال تحصیلی1395ـ 1394 بود. در این پژوهش با استفاده از شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده 40 دانش­آموز تحت سرپرستی بهزیستی در دو گروه آزمایشی و کنترل(برای هر زیر گروه 20 نفر) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران استفاده شد و پروتکل درمان شناختی ـ رفتاری بر روی دانش­آموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا استفاده شد.
 
یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل از آزمون مانووا، درمان شناختی ـ رفتاری در مرحله پس­آزمون بر اشتیاق عاطفی، اشتیاق شناختی و اشتیاق رفتاری و اشتیاق تحصیلی، اثر معنی­داری داشت. اندازه اثر درمان شناختی ـ رفتاری بر اشتیاق تحصیلی 67/0 بود. با توجه به نمرات پس‌آزمون گروه های آزمایش و کنترل مشخص گردید، درمان شناختی ـ رفتاری موجب افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان تحت سرپرستی بهزیستی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون شده است.
 
نتیجه گیری: استفاده مستقیم و غیرمستقیم از آموزش­های شناختی ـ رفتاری می­تواند در جهت تمایل و اشتیاق کردن دانش­آموزان به تحصیل و مدرسه کمک کننده باشد.  
 
 
 
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی ـ رفتاری، اشتیاق تحصیلی، دانش­آموزان.
متن کامل [PDF 188 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Iraji A, Khazan K, Azimi D. Effectiveness Cognitive – Behavioral on Academic Enthusiasm of Students Under the Supervision of the State Welfare Organization . Armaghane danesh. 2017; 22 (2) :230-241
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1317-fa.html
عباسی مسلم، ایرجی آمنه، خزان کاظم، عظیمی داریوش. اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان تحت سرپرستی بهزیستی. ارمغان دانش. 1396; 22 (2) :230-241

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1317-fa.html

دوره 22، شماره 2 - ( خرداد و تير 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 796 queries by yektaweb 3471