:: دوره 19، شماره 9 - ( 9-1393 ) ::
جلد 19 شماره 9 صفحات 807-797 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان
خدیجه سلطانی کاظمی 1، صدیقه السادات طوافیان2 ، محمد مسعود وکیلی3
1- 1گروه آموزش بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران ، :tavafian@modares.ac.ir
2- 1گروه آموزش بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
3- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (5867 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به افزایش انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی، لزوم پیشگیری از انتقال بیماری از راه تماس جنسی، از طریق مدل‌های پیشگیری روشن می‌شود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی در خصوص ایدز در دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران بود. روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای، 77 نفر از دانش‌آموزان سال اول، دوم و سوم دبیرستان در گروه مداخله و 72 نفر در گروه شاهد از دو دبیرستان منطقه 8 مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای شامل اطلاعات جمعیت‌شناسی و سوالات مربوط به الگوی‬ اعتقاد بهداشتی بود. پس از انجام پیش‌آزمون درهر دو گروه، تنها گروه مداخله بر اساس سازه‌های مدل در خصوص رفتارهای پیشگیرانه بیماری ایدز آموزش دیدند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: علی‌رغم یکسان بودن دو گروه در آغاز مطالعه، مداخله آموزشی انجام شده براساس باور بهداشتی باعث ارتقای معنی‌دار آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارآمدی درک شده، بود(05/0p<). هم‌چنین موانع درک‬ شده دانش‌آموزان در خصوص باورهای مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه ایدز به طور معنی‌داری کاهش یافت(05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر باورهای دانش‌آموزان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی بود، لذا می‌توان پیشنهاد نمود این برنامه آموزشی در صورت تأیید درچند مطالعه دیگر، به مدارس پیشنهاد شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، الگوی باور بهداشتی، ایدز، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 309 kb]   (2122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/25 | پذیرش: 1393/12/25 | انتشار: 1393/12/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 9 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها