:: دوره 19، شماره 9 - ( 9-1393 ) ::
جلد 19 شماره 9 صفحات 788-796 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و ارزیابی پرسشنامه اخلاق در حرفه پرستاری
فائزه جهان پور، آرش خلیلی1، شهناز پولادی، محمد ذوالعدل، حمید دهقانیان
1- ، arash5920@yahoo.com
چکیده:   (7399 مشاهده)
زمینه و هدف: ترویج اصول عملکرد حرفه‌ای از طریق آموزش مبانی اخلاقی یکی از بهترین روش‌های تقویت اعتماد مردم به پرستاران است. هدف این مطالعه، طراحی ابزاری برای سنجش میزان آگاهی پرستاران از اخلاق حرفه‌ای در پرستاری بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی‌ـ‌ تحلیلی، برای طراحی پرسشنامه آگاهی از اخلاق حرفه‌ای در پرستاری، فهرست اولیه‌ای از 21 سؤال تهیه شد. برای بررسی روایی پرسشنامه مذکور به ترتیب از روایی صوری و محتوایی و برای پایایی نیز از آزمون پیرسون و کودر ریچاردسون استفاده شد. داده‌ها با آزمون آماری پیرسون و کودر ریچاردسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 21 سؤال فهرست اولیه روایی محتوایی بالایی داشتند و هیچ کدام رد نشدند. شاخص روایی محتوایی پرسشنامه مقدار 90/0 درصد محاسبه شد. نتایج نهایی نشان داد که پرسشنامه نهایی با مقدار آلفای کرونباخ 65/0 پایا می‌باشد. نتیجه‌گیری: برای سنجش اخلاق حرفه ای در پرستاری باید از یک پرسشنامه قابل اعتماد استفاده نمود. پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه می‌تواند ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفه‌ای در پرستاری باشد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، روایی، پایایی، اخلاق حرفه‌ای، پرستاری
متن کامل [PDF 328 kb]   (2987 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/25 | پذیرش: 1393/12/25 | انتشار: 1393/12/25


XML   English Abstract   Print



دوره 19، شماره 9 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها