زمینه و هدف: ترویج اصول عملکرد حرفهای از طریق آموزش مبانی اخلاقی یکی از بهترین روشهای تقویت اعتماد مردم به پرستاران است. هدف این مطالعه، طراحی ابزاری برای سنجش میزان آگاهی پرستاران از اخلاق حرفهای در پرستاری بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفیـ تحلیلی، برای طراحی پرسشنامه آگاهی از اخلاق حرفهای در پرستاری، فهرست اولیهای از 21 سؤال تهیه شد. برای بررسی روایی پرسشنامه مذکور به ترتیب از روایی صوری و محتوایی و برای پایایی نیز از آزمون پیرسون و کودر ریچاردسون استفاده شد. دادهها با آزمون آماری پیرسون و کودر ریچاردسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که 21 سؤال فهرست اولیه روایی محتوایی بالایی داشتند و هیچ کدام رد نشدند. شاخص روایی محتوایی پرسشنامه مقدار 90/0 درصد محاسبه شد. نتایج نهایی نشان داد که پرسشنامه نهایی با مقدار آلفای کرونباخ 65/0 پایا میباشد.
نتیجهگیری: برای سنجش اخلاق حرفه ای در پرستاری باید از یک پرسشنامه قابل اعتماد استفاده نمود. پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفهای در پرستاری باشد.
Jahanpour F, Khalili A, Pouladi S, Zoladl M, , Dehghanian H. Construction and Evaluation of Nursing Ethics Questionnaire. armaghanj 2014; 19 (9) :788-796 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-120-fa.html
جهان پور فائزه، خلیلی آرش، پولادی شهناز، ذوالعدل محمد، دهقانیان حمید. ساخت و ارزیابی پرسشنامه اخلاق در حرفه پرستاری. ارمغان دانش. 1393; 19 (9) :788-796