[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 20، شماره 7 - ( 7-1394 ) ::
جلد 20 شماره 7 صفحات 650-639 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی بر تلفیق تحلیل تعاملی ـ شناختی بر رضایت زناشویی
مهدی خان آبادی1 ، نگین انباری میبدی 2، فردوس مهدی زاده3
1- گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، Anbari@Gmail.com
3- گروه مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
چکیده:   (4285 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از جنبه‌های مهم هر نظام زناشویی رضایتی است که هر یک از زوجین در ازدواج تجربه می‌کنند. با توجه به اهمیت کاربرد رویکرد‌‌های التقاطی در این زمینه، این پژوهش به منظور بررسی تأثیر روش روانی ـ آموزشی تحلیل تعاملی ـ شناختی بر رضایت زناشویی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه مداخله‌ای با استفاه از روش نمونه‌گیری در‌ دسترس با جایگزینی تصادفی در سال 89ـ1388 در 10 زوج در گروه آزمایشی و 10 زوج در گروه گواه انجام شد. آزمودنی‌ها به‌صورت تصادفی از بین زوج‌هایی که به مراکز مشاوره‌ تحت نظارت سازمان بهزیستی شهرستان یزد مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تحلیل تعاملی ـ شناختی قرار گرفتند و بر روی گروه گواه مداخله‌ای اعمال نشد. رضایت زناشویی با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، قبل و بعد از مداخله اندازه‌گیری شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: دوره روانی ـ آموزشی روش تحلیل تعاملی ـ شناختی به‌طور معنی‌دار(05/0>p) موجب افزایش رضایت زناشویی در خرده مقیاس‌های ویژگی‌های شخصیتی، فعالیت‌های مربوط به اوقات فراغت و نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد در پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ شد.

نتیجه‌گیری: تحلیل تعاملی ـ شناختی با آموزش در مورد تنظیم روابط، هم‌چنین تغییر شناخت‌های ناکارآمد که در نتیجه روابط زناشویی مخرب ایجاد یا تشدید شده، با تغییر عوامل درون فردی و میان فردی باعث افزایش میزان رضایت زناشویی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: تحلیل تعاملی- شناختی، رضایت زناشویی، زوج‌ها
متن کامل [PDF 175 kb]   (1275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanabadi M, Anbari-Meybodi N, Mahdizadeh F. fficacy of the Education Based on the Integration of Transactional-cognitive Analysis on Marital Satisfaction. armaghanj 2015; 20 (7) :639-650
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1043-fa.html

خان آبادی مهدی، انباری میبدی نگین، مهدی زاده فردوس. اثربخشی آموزش مبتنی بر تلفیق تحلیل تعاملی ـ شناختی بر رضایت زناشویی. ارمغان دانش. 1394; 20 (7) :639-650

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1043-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 7 - ( 7-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645