[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 10 - ( 10-1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 21 شماره 10 صفحات 987-998
اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان
دکتر منصور سودانی 1، علی مهدی زاده تواسانی2، غلامرضا رجبی2، رضا خجسته مهر2
1- گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران ، Sodani_m@scu.ac.ir
2- گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (627 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: افزایش اعتیاد در جامعه و گرفتاری‌های ناشی از آن و تقاضای افراد برای بهبود مشکلات معتادین، نشان‌دهنده نیاز اشخاص به مداخلات و آموزش‌های تخصصی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان بود.

 روش بررسی: پژوهش مورد نظر از نوع روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مردان معتادی بود که در سال 1394 به مراکز ترک اعتیاد شهر اهواز مراجعه کرده بودند. 50 نفر از معتادان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی(تعداد = 25) و گروه کنترل(تعداد = 25) تقسیم شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه کیفیت زندگی را در سه مرحله(پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بعد از 60 روز) تکمیل کردند. گروه آزمایشی، آموزش گروهی نظریه انتخاب را در 10 جلسه، 90 دقیقه‌ای، هرهفته یک بار دریافت نمودند. داده‌های آماری با استفاده از تحلیل کواریانس( آنکوا) تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: آموزش گروهی نظریه انتخاب منجر به تفاوت معنی‌دار آماری بین مراحل پیش، پس آزمون و پیگیری در نمره کیفیت زندگی در افراد معتاد شد(001/0p<). به این صورت که در مرحله پس‌آزمون و پیگیری، بعد از کنترل نمرات پیش‌آزمون، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، کیفیت زندگی بالاتری را گزارش نمودند.

 نتیجه‌گیری: آموزش گروهی نظریه انتخاب در خصوص نقش انتخاب‌گری رفتار، نیازهای پنجگانه، اهمیت خود کنترلی رفتار، نقش کنترل مؤثر، شیوه تحقق نیاز، مسئولیت‌پذیری و خودارزشی، دنیای کیفی، هفت رفتار مخرب، هفت رفتارمراقب، هویت توفیق و هویت شکست می تواند افزایش کیفیت زندگی در معتادان را در پی داشته باشدن

واژه‌های کلیدی: نظریه انتخاب، کیفیت زندگی، معتادان
متن کامل [PDF 197 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sodani M, Mehdizadeh A, Rajabi G, Khojasteh Mehr R. The effectiveness of group selection theory on the quality of drug addicted life . Armaghane danesh. 2017; 21 (10) :987-998
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1240-fa.html
سودانی منصور، مهدی زاده تواسانی علی، رجبی غلامرضا، خجسته مهر رضا. اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان. ارمغان دانش. 1395; 21 (10) :987-998

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1240-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 21، شماره 10 - ( 10-1395 )
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 792 queries by yektaweb 3385