[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 21، شماره 10 - ( 10-1395 ) ::
جلد 21 شماره 10 صفحات 998-987 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان
منصور سودانی 1، علی مهدی زاده تواسانی2 ، غلامرضا رجبی2 ، رضا خجسته مهر2
1- گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران ، Sodani_m@scu.ac.ir
2- گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (5718 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: افزایش اعتیاد در جامعه و گرفتاری‌های ناشی از آن و تقاضای افراد برای بهبود مشکلات معتادین، نشان‌دهنده نیاز اشخاص به مداخلات و آموزش‌های تخصصی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان بود.

 روش بررسی: پژوهش مورد نظر از نوع روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مردان معتادی بود که در سال 1394 به مراکز ترک اعتیاد شهر اهواز مراجعه کرده بودند. 50 نفر از معتادان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی(تعداد = 25) و گروه کنترل(تعداد = 25) تقسیم شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه کیفیت زندگی را در سه مرحله(پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بعد از 60 روز) تکمیل کردند. گروه آزمایشی، آموزش گروهی نظریه انتخاب را در 10 جلسه، 90 دقیقه‌ای، هرهفته یک بار دریافت نمودند. داده‌های آماری با استفاده از تحلیل کواریانس( آنکوا) تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: آموزش گروهی نظریه انتخاب منجر به تفاوت معنی‌دار آماری بین مراحل پیش، پس آزمون و پیگیری در نمره کیفیت زندگی در افراد معتاد شد(001/0p<). به این صورت که در مرحله پس‌آزمون و پیگیری، بعد از کنترل نمرات پیش‌آزمون، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، کیفیت زندگی بالاتری را گزارش نمودند.

 نتیجه‌گیری: آموزش گروهی نظریه انتخاب در خصوص نقش انتخاب‌گری رفتار، نیازهای پنجگانه، اهمیت خود کنترلی رفتار، نقش کنترل مؤثر، شیوه تحقق نیاز، مسئولیت‌پذیری و خودارزشی، دنیای کیفی، هفت رفتار مخرب، هفت رفتارمراقب، هویت توفیق و هویت شکست می تواند افزایش کیفیت زندگی در معتادان را در پی داشته باشدن

واژه‌های کلیدی: نظریه انتخاب، کیفیت زندگی، معتادان
متن کامل [PDF 197 kb]   (2166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1394/11/10 | پذیرش: 1395/9/24 | انتشار: 1395/10/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sodani M, Mehdizadeh A, Rajabi G, Khojasteh Mehr R. The effectiveness of group selection theory on the quality of drug addicted life . armaghanj 2017; 21 (10) :987-998
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1240-fa.html

سودانی منصور، مهدی زاده تواسانی علی، رجبی غلامرضا، خجسته مهر رضا. اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان. ارمغان دانش. 1395; 21 (10) :987-998

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1240-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 10 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645