[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 27، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 112-97 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مدیریت برون سپاری خدمات غیر بالینی بیمارستان‌های دولتی ایران
شکوفه مرآتی1 ، امیر اشکان نصیری پور 2، لیلا ریاحی1 ، کامران حاجی نبی1
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، nasiripour@srbiau.ac.ir
چکیده:   (328 مشاهده)
زمینه و هدف: به موازات پیچیده‌تر شدن و محدود شدن منابع مالی و مادی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی، برون سپاری و مدیریت صحیح آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لذا هدف این مقاله تعیین و بررسی ابعاد مدیریت و طراحی الگویی برای مدیریت برون سپاری خدمات غیربالینی در بیمارستان‌های دولتی‌ بود.
 
روش بررسی: این مطالعه کاربردی که از نوع مطالعه توصیفی ـ تحلیلی می‌باشد، در سال 1400 انجام شد. جامعه پژوهش شامل سیاست‌گذاران نظام سلامت، کارشناسان خبره در امور برون‌سپاری و مدیران بیمارستان‌های دولتی بود. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 28 سئوالی محقق ساخته استفاده گردید که متغییرهای آن از پژوهش‌های تطبیقی کشورهای منتخب استخراج گردیده است. روایی سازه با قضاوت خبرگان ارزیابی شد و در خصوص سنجش پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ به میزان 85/0 تعیین گردید. جهت کسب نتایج قابل اعتماد پرسشنامه نهایی  بین  308 نفر از جامعه پژوهش توزیع گردید و برای نمونه‌گیری از روش طبقه‌ای استفاده و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل عاملی انجام و الگوی نهایی استخراج شده است.
 
یافته‌ها: طبق الگوی نهایی 6 عامل اصلی و مؤثر بر مدیریت برون سپاری شناخته شدند که به ترتیب شامل؛ برنامه‌ریزی، تصمیم گیری، مدیریت عملکرد، قرارداد، ارتباطات و مدیریت دانش بودند. عوامل برنامه‌ریزی با ضرایب 94/0 بیشترین تأثیر و مدیریت دانش کمترین تأثیر را با ضریب 34/0 در مدیریت برون سپاری خدمات غیربالینی بیمارستان‌های ایران داشتند.
 
نتیجه‌گیری: بر اساس الگوی حاصله عوامل مختلفی در مدیریت مؤثر هستند که ابعاد مرتبط با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و لازم است در زمان برون سپاری خدمات غیربالینی در بیمارستان‌های دولتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
 
 
واژه‌های کلیدی: برون سپاری، بیمارستان، خدمات غیربالینی، مدیریت
متن کامل [PDF 1145 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/1/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Merati S, Nasiripour A, Riahi L, Haji Nabi K. Designing a Management Model for Outsourcing Non-Clinical Services in Iranian Public Hospitals. ارمغان دانش. 2022; 27 (1) :97-112
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3182-fa.html

مرآتی شکوفه، نصیری پور امیر اشکان، ریاحی لیلا، حاجی نبی کامران. طراحی الگوی مدیریت برون سپاری خدمات غیر بالینی بیمارستان‌های دولتی ایران. ارمغان دانش. 1401; 27 (1) :112-97

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4422